کاهش قیمت لوازم خانگی نیازمند سرمایه گذاری گسترده است

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
معاون وزیر صمت گفت: برای کاهش قیمت لوازم خانگی باید در حوزه افزایش بهره‌وری کاری انجام دهیم که نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده است.

به گزارش نبض صنعت، سید مهدی نیازی معاون وزیر صمت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص وضعیت تولید داخل و صنایع مختلف کشور پاسخ داد:

وضعیت صنعت لوازم خانگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نیازی: اگر به چند سال گذشته برگردیم می‌توانیم صنعت لوازم خانگی را به عنوان شاهد عینی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها معرفی کنیم. در این مدت در بحث لوازم خانگی عمق بخشی به ساخت داخل در دستور کار قرار گرفت.

سیاستی که ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کنیم، بحث افزایش عمق ساخت داخل لوازم خانگی، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات و میزان مصرف انرژی است. این موارد کلان سیاست‌های ما در حوزه لوازم خانگی است، صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع مهم و اشتغال آفرین کشور است.

آیا در تولید لوازم خانگی رشد داشتیم؟

نیازی: سال ۱۴۰۰ تولید خوبی داشتم. در تلویزیون ۶ درصد، در یخچال فریزر ۹ درصد، در ماشین لباسشویی حدود ۲۱ درصد شاهد رشد در تولید بودیم. این صنعت سال گذشته به لحاظ تولید جزو صنایع با رشد بالای تولید بود.

وضعیت کیفیت و قیمت محصولات لوازم خانگی به چه صورت است ؟

نیازی: در سیاست های کلان وزارت صنعت این مسئله بسیار مورد تاکید است. کیفیت امری نسبی است که باید لحظه به لحظه و در طول زمان ارتقا پیدا کند.

یکی از راهبردهای ما در حوزه صنعت ارتقای کیفیت است.با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است و با سیاستی که در حاکمیت اتخاذ شده، بحث کیفیت کماکان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

فضای خوبی برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایجاد شده است. رشد قیمتی به نسبت سایر محصولات در صنعت لوازم خانگی داشتیم بسیار پایین تر است. بحث کاهش قیمت تمام شده موضوعی نیست که مربوط به زمان خاصی باشد.

برای کاهش قیمت لوازم خانگی چند اقدام باید صورت بگیرد. بخشی از اجزا و قطعات ما نیاز به واردات دارد. باید بر روی مدیریت واردات و تامین ارز اقدامات لازم انجام شود. امسال در این رابطه قانونی داشتیم که اجرا شد.

واردات لوازم خانگی به طور کلی ممنوع است اقدامات گسترده‌ای در وزارت صنعت ،معدن و تجارت در حوزه فولاد انجام شده است. در بحث قیمت مواد فولادی توانستیم اقداماتی را انجام دهیم. در حوزه پتروشیمی و خدمات تکمیلی نیاز است که مصوبات آن در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ شود. ترتیبی اتخاذ شده تا مواد اولیه واحدهای لوازم خانگی را با شرایط بهتر و با قیمت مناسب در اختیار تولید کننده قرار دهیم.

چه زمانی شاهد قیمت مناسب کالاهای لوازم خانگی خواهیم بود ؟

نیازی: با توجه به افزایش قیمت‌ها، اعتقاد ما بر این است که در شرایط فعلی قیمت در نقطه سر به سر قرار دارد. اگر قیمت را بخواهیم پایین بیاوریم باید برای افزایش بهره‌وری کاری انجام دهیم که نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده است. با کاهش تعرفه ها شاهد کاهش ارزش ریالی واردات اجزا و قطعات مورد نیاز برای لوازم خانگی خواهیم بود.

یکی از سیاست‌های کلی ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبار سنجی کسب و کار است. جوایزی که در طول دوران کسب و کار یک صادرکننده و معدن کار در حوزه های مختلف به دست می آورند بسیار در حوزه کسب و کار اثرگذار است.

پیشنهادی را در دولت مطرح کرده ایم تا الگوی خوبی ایجاد شود و دستگاه ها مجبور شوند بر اساس مدل رتبه بندی و اعتبارسنجی اقدام کنند.

باید فضای کسب و کار بهبود پیدا کند. حدوداً ۴۰ میلیون تن تولید کل مواد غذایی در شقوق مختلف است که بین یک تا یک و نیم میلیارد دلار ارزش صادراتی دارد. یکی از سیاست‌های ما بحث زنجیره‌سازی است که این زنجیره سازی از کشاورزی قراردادی تا حوزه صادرات و بازار داخل توسعه پیدا می‌کند.

شرکت‌هایی که توانمند هستند کنسرسیوم تشکیل دادند که با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته است. یکی از مزیت های جمهوری اسلامی ایران بحث غذا است. با توجه به مسلمان بودن جمعیت کثیری از کشورهای اطراف ما توسعه برند حلال می توانیم پیش ببریم.

این حوزه را به عنوان مزیت قطعی دنبال می کنیم. با حذف ارز ۴۲۰۰ از حوزه غذا بخشنامه‌های قبلی که با توجه به شرایط عرضه ممکن بود محدودیت‌های ایجاد کند خوشبختانه این شرایط دیگر دنبال نخواهد شد و حذف ارز ۴۲۰۰ کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی صادراتی داشته باشیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید