چرا میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو به نتیجه نرسید؟

0
ایران خودرو
خودروسازی
کاهش قیمت خودرو در پی برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو از جمله وعده های وزیر اسبق صنعت بود که نه تنها عملی نشد بلکه این روزها شاهد افزایش قیمت تمام شده خودرو نیز هستیم. چرا این وعده عملیاتی نشد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، ایجاد میزهای تعمیق ساخت داخل در صنایع مختلف به ویژه صنعت خودرو از جمله برنامه های رضا رحمانی، وزیر اسبق صنعت بود که در دولت قبل نشست های مختلفی در این راستا برگزار شد و مسئولان دولتی و مدیران خودروساز مرتباً وعده اثرگذاری نتایج حاصل از این میزها در قیمت خودرو را به مردم می دادند.

بر این اساس، چندین میز تخصصی با هدف داخلی سازی قطعات خودرو و کاهش ارزبری صنعت خودرو برگزار شد و قراردادهایی نیز منعقد شد به طوری که ارزش قرار‌دادهای امضا شده در پنجمین میز تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال اعلام شد. در عین حال، قرار بود با داخلی سازی برخی قطعات حودرو، سالانه ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی ارزی را شاهد باشیم.

وزیر صمت وقت و مسئولان وزارت صنعت گفته بودند با اجرایی شدن این قراردادها، مردم طعم کاهش قیمت تمام شده خودرو و در نتیجه ارزان شدن خودرو را خواهند چشید. این در حالی است که نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قیمت خودرو نیز روز به روز افزایش یافت. دلیل این اتفاق چه بود؟

در این مورد فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو دلایل به نتیجه نرسیدن میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو و قطعه سازی را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: گام اول برای رفع چالش ساخت و ارتقاء تولید قطعات جدید را سرمایه گذاری برای توسعه تکنولوژی دانست و تاکید کرد: با فراهم کردن بسترهای لازم و تامین سرمایه گذاری مناسب، قطعه سازان در ساخت قطعات با فناوری بالا پیشقدم خواهند بود.

وی افزود: تا زمانی که قطعه سازان مشکل سرمایه گذاری داشته باشند استفاده از ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان و همچنین پارک علم و فناوری نمی تواند کارکرد موثری در بومی سازی و توسعه تکنولوژی جدید در این صنعت داشته باشد.

بهنیا با بیان اینکه عدم تمایل قطعه سازان در تولید قطعات با فناوری بالا صحت ندارد، تاکید کرد: چنانچه موضوع افزایش سرمایه گذاری برای بومی سازی و ارتقاء تکنولوژی ساخت قطعات حل شود شاهد تحقق پروژه های کیفی در تولید قطعات جدید و مشارکت بیشتر سازندگان در ساخت قطعات با فناوری بالا خواهیم بود.

چرا تامین سرمایه برای اجرای میزهای خودکفایی محقق نشد؟

وی در همین ارتباط به اهداف و الزامات برگزاری میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو پرداخت و افزود: در سال 98 با طرح برگزاری میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو، موضوع بومی سازی و افزایش تکنولوژی ساخت قطعات آغاز شد و بسیاری از سازندگان با اشتیاق فراوانی در نخستین میزهای ساخت داخل مشارکت کردند به طوری که در جریان برگزاری اولین میزهای خودکفایی مقرر شد تا پیش بینی هزینه ها و سرمایه گذاری لازم برای ساخت قالب ها و تامین تجهیزات و دانش و فناوری تولید قطعات با تکنولوژی جدید انجام شود اما متاسفانه به واسطه مشکلاتی که در گردش نقدینگی خودروسازان وجود داشت این اتفاق نیفتاد و تامین سرمایه برای اجرای میزهای خودکفایی محقق نشد.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور تاکید کرد: در واقع به رغم پیش بینی بینی اولیه، عدم تامین سرمایه گذاری در میزهای ساخت های داخل باعث شد که عملا اقداماتی که در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل انجام شده بود به دست فراموشی سپرده شود.

دو چالش سرمایه گذاری قطعه سازان

به گفته بهنیا، تاکنون دستگاه هایی که می توانستند در این حوزه سرمایه گذاری کنند به تعهداتشان عمل نکرده اند، ضمن اینکه مطالبات جاری قطعه سازان که می توانست پیش زمینه ای برای ساخت قطعات با تکنولوژی و فناوری روز شود، همچنان دچار چالش است.

وی افزود: چنانچه در جریان پارک علم و فناوری خودرو نیز موضوع سرمایه گذاری برای جذب دانش و فناوری حل نشود مشکل ارتقاء دانش و تکنولوژی ساخت قطعات با فناوری بالا ادامه خواهد یافت.

وی همچنین به اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و ایجاد پارک های علم و فناوری در توسعه و پیشرفت محصولات خودروسازان پرداخت و بیان کرد: البته بهره مندی از ظرفیت دانشی و ایجاد چنین پارک هایی نمی تواند مختص معرفی تکنولوژی روز دنیا باشد چرا که قطعه سازان و خودروسازان به جهت تعاملات و بازدید از نمایشگاههای روز دنیا با فناوری های جدید در صنعت خودرو آشنا هستند بنابراین مهم ترین موضوع در استفاده از توانمندی ها، امکان سرمایه گذاری برای کسب تکنولوژی های جدید است که می تواند منجر به ساخت قطعات جدید و با فناوری بالا شود.

سرمایه گذاری بستری مهم برای تحقق تکنولوژی های جدید در صنعت خودرو

سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور با توجه به تاثیر شرکتهای دانش بنیان در ایجاد فناوری های جدید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور افزود: اهیمت این موضوع باعث شده است که امروز برخی از واحدهای قطعه سازان نیز شرکتهای دانش بنیان را برای بومی سازی و توسعه تکنولوژی جدید در تولید قطعات ایجاد کنند.

بهنیا با تاکید بر اینکه دستیابی به هر تکنولوژی مستلزم سرمایه گذاری است، تصریح کرد: هم اکنون یکی از بزرگ ترین مشکلات خودروسازی در کشور زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری است متاسفانه خودروسازی امروز در مسائل جاری و قیمت گذاری با بحران و زیان سنگین مواجه است و این فشار را به صنعت قطعه سازی نیز وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر متولیان و دست اندرکاران صنعت خودرو نتوانند بحث فناوری را به موضوع سرمایه گذاری و مشکلات قیمت خودرو و تعدیل قیمت قطعه سازان گره بزنند مسلما استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و ایجاد پارک علم و فناوری جواب نخواهد داد.

وی با اشاره به چالش نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی، اظهار داشت: بسیار بهتر بود متولیان و مسئولان وزارت صمت در کنار ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری در صعت خودرو در خصوص قیمت خودرو و تعدیل قیمت های قطعه سازان مباحثی را مطرح می کردند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور خاطر نشان کرد: چنانچه شرکت های دانش بنیان و ایجاد پارک های علم و فناوری طرح هایی را برای ارتقاء و توسعه تکنولوژی ساخت قطعات ارائه کنند اما محل سرمایه گذاری آن توسط وزارت صمت و خودروسازان مشخص نشود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید