در گفت و گو با نبض صنعت مطرح شد
از وعده سیاسی خودروی ایرانی-روسی تا شوک پلتفرم مشترک خودروسازان

0
تولید خودرو
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: تولید خودروی مشترک بین ایران و روسیه، وعده ای سیاسی است و روس ها فعلاً به فکر تولید محصولات قبلی لادا و رنو هستند.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت با بیان اینکه در حال حاضر زمان مناسبی برای دادن وعده حضور ایران در بازار خودروی روسیه نیست، اظهار داشت: ما به درستی بازار خودروی روسیه را نمی شناسیم و مشخص نیست که آیا روسیه حاضر می شود تولید لادا را کنار گذاشته و به سمت طراحی و تولید پلتفرم مشترک با ایران بیاید؟

وی با بیان اینکه دادن وعده های سیاسی در مورد بخش های تولیدی و اقتصادی کشور اشتباه است، افزود: بخش خصوصی تابع منافع و علم اقتصاد است و با توجه به این مسئله همکاری های خود را با شرکت های داخلی یا خارجی تعریف می کند.

بیگلو با اشاره به سفر اخیر مدیران ۱۵ شرکت قطعه ساز ایرانی به روسیه، گفت: این سفر جدای از سفر مقامات دولتی صورت گرفت و انجمن قطعه سازان هماهنگ کننده آن بود.

به گفته وی، صنعت خودروسازی روسیه فعلاً به دنبال افزایش تولید خودروهای خودش است و برای این کار به کمک قطعه‌سازان ایرانی نیاز دارد، چرا که تاکنون قطعات مورد نیاز خود را از شرکتهای اروپایی تامین می کرده و حالا با  اعمال تحریم ها به سمت شرکت های ایرانی آمده است.

دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: روسها چراغ سبز خوبی به شرکت های ایرانی نشان داده اند، ما نیز باید به آنها کمک کنیم تا تولید محصولاتشان افزایش یابد و به شرایط مناسبی در این بخش برسند. بعد از آن می توان در مورد پلتفرم مشترک مذاکره کرد.

وی با بیان اینکه قطعه‌سازان به دنبال کسب رأی و بازی سیاسی نیستند، گفت: در همکاری با شرکت های خارجی اصول اقتصادی مد نظر است و فرصت ها را از دست نخواهیم داد.

بیشتر بخوانید: تولید خودروی مشابه ال ۹۰ بین ایران و روسیه

بیشتر بخوانید: پیشنهاد تعریف پلتفرم مشترک خودرویی با چین و روسیه

بیگلو ادامه داد: ده سال پیش شرایطی مشابه شرایط فعلی روسیه برای ایران اتفاق افتاد که در آن زمان همه تلاش خود را جهت جبران افت تولید کردیم به  طوری که موفق به تولید پژو ۲۰۶  بدون حضور شرکت پژو شدیم. در حال حاضر روسیه نیز به دنبال چنین مسیری است.

وی تاکید کرد: روس ها فعلاً به فکر جبران افت تولید محصولاتشان از محل خروج شرکت رنو هستند و برای دستیابی به تولید 500 هزار دستگاه خودرو و تولید سه مدل لادا برنامه ریزی کرده اند. 

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه داد: بهتر است در قدم اول آنها را همراهی کنیم، بعد به سمت وعده پلتفرم مشترک برویم.

به گفته وی، فناوری پلتفرم لادا شبیه پلتفرم های خودروهای تولیدی در ایران است، از همین رو امکان تامین قطعات آن توسط قطعه سازان ایرانی وجود دارد.

خبر طراحی پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا شوکه کننده بود

وی در مورد بحث های مطرح شده در خصوص طراحی پلتفرم مشترک ایران‌ خودرو و سایپا نیز گفت: تعریف طراحی پلتفرم در کشور گم شده و فقط با اهداف سیاسی مطرح می شود. ما به این پلتفرم خوشبین نیستیم و ای کاش به جای این کارهای سیاسی هر کدام از دو خودروساز بزرگ کشور بر اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام خودرویی،  افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید و تامین بازار تمرکز می کردند.

بیگلو با بیان اینکه در حال حاضر هر کدام از شرکت های خودروساز دو یا سه پروژه نیمه تمام دارند؛ گفت: هنوز مشخصات پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا به شرکت‌های قطعه‌ساز ارائه نشده و این در حالی است که زمانی که قرار بود برای تا تولید تارا، دنا پلاس و شاهین برنامه ریزی شود هر هفته دو جلسه با همه قطعه‌سازان دخیل در اجرای پروژه برگزار می شد.

وی تاکید کرد: هنوز زنجیره تامین قطعات پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا مشخص نشده است و اعلام این خبر برای ما شوکه کننده بود.

تعریف مشخصی برای خودروی اقتصادی وجود ندارد

دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه در مورد برنامه ریزی برای تولید خودرو اقتصادی در کشور نیز گفت: تعریف مشخصی از خودروی اقتصادی در کشور وجود ندارد و نمی دانیم خودروی اقتصادی باید چه قیمتی داشته باشد؟ مثلاً نمیدانیم آیا قرار است خودروی اقتصادی چیزی شبیه خودروی تاتا در هند باشد که قیمت آن چهار هزار دلار است و موتورش استاندارد یورو ۲ را پاس می کند؟ اگر قرار باشد چنین خودرویی تولید کنیم قادر به گذراندن استانداردهای ۸۵گانه کشور نخواهد بود.

به گفته بیگلو، اگر قرار باشد استانداردهای ۸۵گانه در خودروهای داخلی پیاده سازی شود امکان تولید خودرو با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار وجود نخواهد داشت. در این شرایط نمی دانیم آیا خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی، خودروی اقتصادی به شمار می رود یا خیر؟

 وی تصریح کرد: تاکنون جلسه ای با عنوان تولید خودروی اقتصادی برگزار نشده، هرچند در جلسات مختلف گریزی به این موضوع زده شده اما جزئیاتی در موردش مطرح نشده است.

وی ادامه داد: اگر خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی را یک خودروی اقتصادی بدانیم، هم اکنون پژو ۲۰۶ و سمند قیمتی کمتر از این رقم دارند. پس خودروی اقتصادی به حساب می آیند.

وی تصریح کرد: تاکنون در مورد تولید خودروی اقتصادی بحثی با قطعه‌سازان صورت نگرفته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید