در گفت و گو با نبض صنعت مطرح شد
واردات خودروهای ۵۰۰ میلیونی غیراستاندارد و همکلاس پژو ۲۰۶

0
خودرو خارجی
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: با اجرایی شدن آئین نامه واردات خودرو، خودروهای هم کلاس پژو ۲۰۶ با قیمت بالای ۵۰۰ میلیون تومان به کشور وارد خواهد شد که البته فاقد استانداردهای ۸۵گانه خواهند بود.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت با بیان اینکه موضع ما از ابتدا آزادسازی واردات خودرو بوده است، اظهار داشت: آیین نامه ای که اخیراً برای واردات خودرو تدوین شده بیشتر شبیه یک شوی سیاسی است و تاثیر زیادی بر بازار خودرو و قیمت ها نخواهد داشت، چرا که خودروهای ۵۰۰ میلیونی در کلاس محصول داخلی و با استانداردهای پایین وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد بزرگترین مشکل این مسئله، مخالفت بانک مرکزی با بودجه لازم برای واردات خودرو است و رقمی که ممکن است برای این کار اختصاص یابد، نمی تواند نیاز بازار را پوشش دهد.

بیگلو با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو نامشخص است، گفت: افرادی هم که اهلیت واردات را داشته باشند مشخص نیستند. صحبت‌هایی مبنی بر واردات خودرو توسط خودروسازان مطرح شده در حالی که خودروسازان می‌توانستند واردات سی کی دی انجام دهند و واردات سی بی یو مزایایی برای صنعت خودرو ندارد.

وی با بیان اینکه احتمالاً امکان واردات ۱۰ یا ۱۲ مدل خودرو وجود خواهد داشت، گفت: این خودروها بیشتر در کلاس خودروی پژو ۲۰۶ هستند که اگر قرار باشد واردات آنها صورت گیرد قیمت نهایی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان نخواهند داشت. 

بیگلو ادامه داد: اگر آزادسازی قیمت خودرو در کشور اتفاق می افتاد، پژو ۲۰۶ با قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شد، تولید این محصول افزایش می یافت و مشتری نیز خودروی با استانداردهای ۸۵گانه دریافت می‌کرد.

دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: خودروهای وارداتی با قیمت ۱۰ هزار دلار نمی توانند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند و در عین حال، قیمت محصولات وارداتی دو برابر محصولات مشابه آنها در داخل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مافیایی که قصد ورود به واردات خودرو را دارند افشا می‌کنم

بیشتر بخوانید: احتمال واردات خودرو از آذرماه

وی توضیح داد: اگر تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد در نظر گرفته شود با لحاظ کردن قیمت ۱۰ هزار دلاری یک خودرو، باید ۶۰ میلیون تومان بابت این تعرفه پرداخت شود که جمع این رقم با قیمت ۳۸۰ میلیون تومانی خودرو (حاصل از قیمت خودرو و هزینه حمل و نقل) و سود ۱۰ درصدی شرکت وارد کننده، در نهایت قیمت خودروی وارداتی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

بیگلو تاکید کرد: افرادی که میگفتند با قیمت پراید می توانیم بنز وارد کنیم حالا بگویند چه خودرویی می توانند به کشور وارد کنند؟ چرا که عملیاتی شدن این مسئله دور از ذهن است.

وی ادامه داد: نیاز بخش گران قیمت بازار خودرو رونیز کماکان نادیده گرفته شده و افرادی که توانایی مالی خرید خودرو با قیمت بالاتر را دارند حق چنین کاری را ندارند. در حالی که اگر در کشور کمبود ارز داریم همین رقم یک میلیارد دلار نیز نباید بابت واردات خودرو اختصاص می یافت.

 انتهای پیام 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید