فیلترینگ بیزینس‌ها را دچار مرگ زودرس کرد

0
یک کارشناس حوزه کسب و کار و استارتاپ گفت: اگر قطعی برخی پلتفرم‌ها پایدار باشد، حیات بعضی بیزینس تمام می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، عبداله احمدی در مورد تاثیر اختلالات اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های مجازی بر استارتاپ‌ها، اظهار داشت: اثرات این اختلالات و محدودیت‌ها را شاید بتوان در دوسته تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت تفکیک کرد. تاثیرات کوتاه مدت اختلالاتی که ایجاد می‌شود یا دسترسی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در سطح کلانترش، محدود می‌شود به این شکل است که در وهله اول یکسری از کسب و کارها که به صورت مستقیم مبتنی بر این پلتفرم‌هاست، آسیب می‌بینند. در وهله دوم هم کسب و کارهایی هستند که به طریقی مبتنی بر اینترنت هستند.

وی ادامه داد: در عصر حاضر بسیاری از کسب و کارهایی که خدمات و محصولات‌شان مبتنی بر اینترنت است، حتی امکان انجام ارسال یک استعلام صرف را از طریق همین پلتفرم‌ها، ندارند. بنابراین بسیاری از بیزینس‌ها خسارت دیده‌اند، کاهش فروش داشته‌اند که در نهایت منجر به ازدست رفتن و برای برخی هم تعطیلی بیزینس، شده است.

این کارشناس کسب و کار، خاطرنشان کرد: اگر این قطعی برای برخی پلتفرم‌ها پایدار باشد، حیات آن بیزینس تمام می‌شود و باید ببیند که می‌تواند آن را در پلتفرم دیگری تعریف کند یا اصلا می‌تواند ادامه دهد یا خیر. این موارد یاد شده آسیب‌های ملموسی هستند، مثل اینکه اگر ضربه‌ای به پای فردی بخورد، دردش می‌گیرد و واکنش نشان می‌دهد اما یکسری از اثرات هم بلندمدت هستند. همچون فشار خون که ذره ذره اتفاق می‌افتد و در نهایت در یک زمانی تاثیر خودش را می‌گذارد.

احمدی ضمن بیان اینکه تاثیر بلندمدت محدودیت‌ها و اختلالات در اینترنت، ایجاد بی‌اعتمادی است، گفت: آسیب ایجاد حس بی‌اعتمادی در کارآفرین، سرمایه‌گذار و در بیزینس‌ها، نسبت به اینکه چقدر به سمت اینترنت بروند، خیلی بیشتر است.

به گفته وی، در آسیب کوتاه مدت صحبت‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه به کدام پلتفرم کوچ کنند تا جبران شود، حال اینکه چقدر این بحث امکان‌پذیر است را من کنار می‌گذارم ولی تاثیر بلندمدت و اعتمادی که کارآفرین باید داشته باشد، بسیار بیشتر است. چراکه کارآفرین در بلندمدت نتیجه‌اش را می‌گیرد و اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشد، اصلا کارآفرینی و استارتاپی شکل نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از استارتاپ‌هایی که مبتنی بر اینترنت هستند، ما بحث تحول و دیجیتالی شدن را داریم که مفهوم کلان‌تری از استفاده صرف از اینترنت یا اپلیکیشن و وب سایت است. این مهم عمیقا صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از نظر من بیشترین آسیب بلندمدت در این بخش وارد شده است، زیرا ترند جهانی، تحول دیجیتال است. کشور ما هم که در آستانه آن قرار گرفته است و به‌تازگی دارد صحبت می‌شود که برای شرکت‌های پیشرو اقداماتی در این خصوص انجام دهند. اما با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، شرکت‌های دیگر بررسی می‌کنند و بر اساس غریزه بقا، به نظرشان زود است که به سمت این فضا بروند.

احمدی ادامه داد: بنابراین ما این فرصت را هم از دست می‌دهیم. محمودی اضافه کرد: تحول دیجیتال به این معنا نیست که ما یکسری پلتفرم داشته باشیم و افراد در آن خرید و فروش انجام دهند، این ساده‌ترین سطحی است که عموم مردم با آن سر و کار دارند؛ تحول دیجیتال بسیار عمیق‌تر است و از همه صنایع، از بیمارستان تا کارخانه را در برمی‌گیرد. بنابراین خیلی از شرکت‌هایی که می‌توانستیم آن‌ها را راضی کنیم تا این سمت بیایند، فعلا دست نگه داشته‌اند. این مهم هم آسیب بلندمدت دارد چون ممکن است یک دهه زمان ببرد تا بتوانید تحول دیجیتال را ایجاد کنید.

این کارشناس کارآفرینی ادامه داد: جریانی که می‌توانست اتفاق بیفتد و ما در زمینه تحول دیجیتال بتوانیم فضاهایی همچون فضاهای استارتاپی و کسب و کارهایی که شکل گرفت را داشته باشیم و تحول دیجیتال داشته تا سایر بیزینس‌ها بتوانند از این بستر استفاده کنند را ما الان داریم از دست می‌دهیم، من آسیب را بیشتر در اینجا می‌بینم. وقتی صحبت از تحول دیجیتال است منظور هم تحول خود شرکت‌ها و هم بیزینس‌های جدیدی است که می‌توانند به عنوان مجریان، خدمت‌رسانی کنند و از دل آن‌ها استارتاپ‌ها شکل گیرد.

احمدی با مهم دانستن آسیب ایجاد بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، گفت: ما الان هم شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری نداریم و این اتفاقات نگاه آنان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چرا که برای شکل‌گیری و ادامه فعالیت کارآفرینان و رونق اقتصاد باید در یک افق میان مدتی اعتماد به آینده وجود داشته باشد، در غیر اینصورت سرمایه‌گذاران به سمت نگاه کوتاه مدت و سوداگری می‌روند.

وی توضیح داد: سوداگری به این معنا که سرمایه وارد جریاناتی می‌شود که خیلی مولد نیست و صرفا جابه‌جایی دارایی است، مثل خرید و فروش مسکن و سکه. به جای اینکه این پول در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری شود که مولد است و می‌تواند شغل، خدمات، کالا و توسعه ایجاد کند، وارد فعالیت‌های غیرمولد می‌شود.

این کارشناس کارآفرینی در پایان تاکید کرد: آثار بلندمدت بسیار مهم‌تر است چون کارآفرین و سرمایه‌گذار را نابود می‌کند و به این سمت سوق می‌دهد که پولش را یا از کشور خارج کند یا وارد فعالیت‌های غیرمولد کند. قطعا این آسیب خیلی بیشتر است چون ذخیره کارآفرینی افراد و سرمایه برای این حوزه کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید