صادرات خودرو به ارمنستان برای بازارگرمی است

0
خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تبریز خاطر نشان کرد: کاهش عرضه، بلاتکلیفی در روند واردات خودرو و نوسان‌های نرخ ارز باعث افزایش نرخ خودرو در بازار شدند.

به گزارش نبض صنعت، ابراهیم مددیان از افزایش 2 تا 10 درصدی نرخ خودرو خبر داد، گفت: کاهش عرضه، بلاتکلیفی در روند واردات خودرو و نوسان‌های نرخ ارز باعث افزایش نرخ خودرو در بازار شدند.

وی ادامه داد: دنا پلاس 510 میلیون تومانی 2 هفته پیش، در این هفته 535 میلیون تومان فروخته شد؛ همچنین نرخ 206 تیپ 2 از 300 میلیون تومان تغییر و 313 میلیون تومان شد. تغییر نرخ در خودروهای خارجی نیز ملموس است و نرخ این خودروها افزایش حدود 5 تا 10 درصدی را تجربه کرد؛ به عنوان مثال تویوتا مدل 2015 که 25 روز پیش 2 میلیارد 150 هزار تومان بفروش می‌رسد نرخ آن در این هفته افزایش 200 میلیون تومانی را تجربه کرد و 2 میلیارد و 350 میلیون تومان بفروش رسید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تبریز در پاسخ به این پرسش که با آغاز این هفته سایپا فروش لیزینگی خودرو شاهین را آغاز کرد آیا این شیوه فروش تاثیری در بازار نمی‌گذارد؟ گفت: فروش شاهین در بازار به‌سختی انجام می‌شود؛ سایپا فروش خودرو به صورت قرعه کشی را تمام کرده است و به نظر می‌رسد این خودروساز باهدف از بین بردن فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد اقدام به این کار کرده است.

مددیان ادامه داد: عرضه خودرو در بورس نیز باهدف افزایش قیمت پایه انجام شد؛ به عنوان مثال بعد از عرضه هایما در بورس نرخ آن از 600 میلیون تومان به 900 میلیون تومان در بازار رسید.

به گفته وی؛ فروش به شکل قرعه‌کشی نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند و این شیوه فروش مناسب بازار در دهه 60 بود. اگر خودروسازان نیاز بازار را تامین نکنند افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت؛ عرضه متناسب با نیاز قیمت‌ها را ثابت می‌کند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که معاون صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد که سیاست فروش لیزینگی در خودروهای ایران خودرو نیز دنبال خواهد شد آیا از دید شما این مهم عملیاتی خواهد شد؟ گفت: وعده‌های این چنینی از سوی مسئولان صمت بارها رسانه‌ای شده است اما کمتر شاهد اجرای آن هستیم؛ مسئولان صمت ابتدا اعلام کردند که از ابتدای خرداد خودرو وارد کشور خواهد شد اما این تاریخ از خرداد به شهریور تغییر کرد و تا کنون هم واردات خودرو انجام نشده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه آیین‌نامه واردات خودرو دارای اشکال است، اظهار کرد: سخن از واردات خودرو بازار را متلاطم کرد اگر مسئولان نمی‌توانند در این زمینه کاری انجام بدهند با طرح دیدگاه‌های غیرکارشناسی تعادل بازار را برهم نزنند. خبر واردات خودرو 2 ماه بازار را آرام کرد اما بعد ازاینکه واردات انجام نشد قیمت‌ها بالا رفت.

مددیان طرح خبرهای مبنی بر صادرات خودرو به ارمنستان را بازارگرمی مسئولان دانست و افزود: خودروسازان توان تامین نیاز بازار داخلی را ندارد یک ضرب المثلی در بین ایرانیان رایج است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. شرایطی که بازار خودرو حاکم است این ذهنیت را ایجاد کرده که این صنعت به بیراه رفته است.

وی با اشاره به بالا رفتن حجم خرید و فروش خودرو بعد از افزایش نرخ، گفت: قواعد حاکم بر بازار ایران معکوس است و وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود به جای کاهش شاهد افزایش تقاضا هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید