ثبت بیش از ۳ هزار پیشنهاد برای ۷۶ خودروی خارجی در مزایده دوم

0
رییس سازمان اموال تملیکی از ثبت بیش از سه‌هزار پیشنهاد برای ۷۶ خودروی خارجی در مزایده دوم خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، عبدالمجید اجتهادی رییس سازمان اموال تملیکی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در تأیید ضمانت‌نامه‌های متقاضیان 76 خودروی خارجی گفت: مانند مزایده قبل، در این مزایده نیز مشکل خاصی در برگزاری مزایده گزارش نشده است. در مزایده اول با توجه به تعداد خودروها دغدغه زیادی وجود داشت، حدود دو و نیم میلیون نفر به سایت ستاد مراجعه کردند و به‌نوعی رکورد بازدید شکسته شد.

وی افزود: 23 هزار نفر در مزایده اول و 6 هزار و 500 نفر نیز در مزایده دوم به جمع دارندگان امضاهای الکترونیک اضافه شدند. عمده این افراد به‌علت مزایده خودروهای خارجی به سایت الکترونیک دولت اضافه شدند. مشکل عمده‌ای در مزایده وجود نداشت اما در مواردی به‌دلیل عدم آشنایی متقاضیان مشکلاتی در حوزه ضمانت‌نامه‌های بانکی وجود داشت. سازمان اموال تملیکی بلافاصله تصمیم گرفت اطلاعات مربوط به پیشنهادات پارتی‌ها را منتشر کند.

موضوع دیگر که مطرح شده بود این مسئله بود که یک نفر برای 281 خودرو پیشنهاد داده بود که برخی سایت‌ها به‌اشتباه ذکر کرده بودند این فرد 281 خودرو برنده شده است که اشتباه بود. با توجه به قانون مزایده محدودیتی در تعداد پیشنهاد وجود ندارد و هر کس که بالاترین پیشنهاد را ارائه کند برنده خواهد شد.

استفاده از عکس کارت ملی به‌جای ضمانت‌نامه بانکی در مزایده‌های سنوات قبل

غلامی معاون جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به تصمیم قضایی برای فروش یک‌هزار و 62 خودروی خارجی که از سال 96 در گمرکات و بنادر باقی مانده بود، گفت: اگر پشتیبانی دستگاه قضایی و ورود رییس جمهور نبود، امروز شاهد تعیین تکلیف این خودروها نبودیم. در جلسات برگزارشده دستگاه‌هایی نظیر استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور نیز حضور داشتند، همچنین برای نظارت بیشتر نماینده دیوان محاسبات و حفاظت قوه قضاییه علاوه بر قاضی پرونده حضور داشتند.

وی افزود: یک‌هزار و 62 دستگاه در حکم دادگاه ذکر شده بود و ما درخواست دادیم تا خودروها به‌صورت اسنادی تحویل سازمان اموال تملیکی شود. در این مرحله متوجه شدیم که اسناد 22 دستگاه موجود نیست. بررسی‌های بعدی گمرک نشان داد که این خودروها در سال 96 ترخیص شدند. یک‌هزار و 40 خودروی باقی‌مانده در مزایده اول سازمان اموال تملیکی قرار گرفت. با بررسی‌های بعدی متوجه مغایرت 58 خودرو با اطلاعات مشخص‌شده شدیم که در نتیجه این خودروها از فرآیند مزایده خارج شدند.

غلامی ادامه داد: بنابراین 982 خودرو در مزایده قرار گرفتند. در بحث قیمت‌گذاری نیز بحث‌هایی وجود داشت و مغایرت‌هایی بین استان‌ها دیده شد که با وجود تأکیدات انجام‌شده، کارشناسان رسمی بر قیمت تعیین‌شده تأکید داشتند. در مزایده اما این خودروها با قیمتی نزدیک به همان قیمت بازار به فروش رسیدند که از این بابت نگرانی وجود نداشت.

9 دستگاه نیز فاقد پیشنهاد بودند که علت اصلی آن ابطال شدن برخی ضمانت‌نامه‌ها بود. در سنوات گذشته پیش می‌آمد که یک متقاضی به‌جای عکس ضمانت‌نامه، عکس کارت کلی و یا حتی یک منظره را در سایت قرار می‌داد و این تخلف آشکاری بود که بعضاً صورت می‌گرفت. از ماه‌های قبل فرآیند اصلاح این موضوع مورد تأکید قرار گرفت و جلوی آن گرفته شد، همچنین در مواردی در مورد یک خودرو به‌جای یک‌میلیارد و 200 تومان متقاضی به‌اشتباه یک‌هزار و 200 میلیارد تومان را ثبت کرده بود. تعداد پیشنهادات نامتعارف نیز چهار مورد بوده است.

معاون جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: متقاضیان پنج دستگاه خودرو نیز انصراف دادند، در نتیجه 76 خودرو از مزایده اول باقی ماند که در مزایده دوم قرار گرفت. ارزش نهایی فروش در مزایده اول دوهزار و 766 میلیارد تومان بوده است. افراد باید مالیات ارزش افزوده را نیز علاوه بر این مبلغ پرداخت می‌کردند. قیمت پایه کارشناسی 76 خودروی موجود در مزایده دوم نیز 301 میلیارد تومان بوده است.

بیشتر بخوانید : نتایج مزایده دوم خودروهای خارجی امروز اعلام می شود

وی گفت: 76 خودروی مزایده فوق‌العاده 566 در پنج استان وجود داشت و طی برنامه زمان‌بندی 26 مهر تا یکم آبان امکان ثبت پیشنهاد برای آنها وجود داشت. در بوشهر 16، تهران 2، خوزستان 26، فارس دو و مازندران 27 دستگاه خودرو وجود داشته است. در مزایده اول خودروها شاهد بودیم که بسیاری از افراد برای اولین بار در مزایده شرکت کردند. در مزایده دوم فرآیند برای مردم آشناتر بود و سهولت بیشتری برای ارائه پیشنهاد وجود داشت.

غلامی تأکید کرد: برای یک‌هزار و 40 خودرو حدود 13 هزار پیشنهاد ثبت شد و این در حالی است که در مزایده دوم تنها برای 76 دستگاه خودرو بیش از سه‌هزار و 500 پیشنهاد داشتیم که نشان‌دهنده رقابت جدی در مزایده اموال تملیکی است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید