ضرر نجومی فیلترینگ و محدودیت‌های شدید اینترنت به اپراتور‌ها

0
گزارش مالی همراه اول و آسیاتک در مهرماه نشان از افت چند میلیارد تومانی درآمد این شرکت‌ها دارد. به نظر می‌رسد در پی اختلال اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، مشتریان تمایل کمتری به تمدید یا خرید اشتراک و بسته اینترنت دارند.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس گزارش منتشر شده درآمد مهرماه همراه اول عدد بزرگ ۷۴۳ میلیارد تومان کاهش داشته نسبت به شهریور ماه و این کاهش نسبت به روز‌های دیگر ماه در تابستان گذشته برابر با عدد ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. ایرانسل و دیگر اپراتور‌های بزرگ هنوز داده‌های درآمدی خود را منتشر نکرده اند.

گزارش مالی همراه اول و آسیاتک در مهرماه نشان از افت چند میلیارد تومانی درآمد این شرکت‌ها دارد. به نظر می‌رسد در پی اختلال اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، مشتریان تمایل کمتری به تمدید یا خرید اشتراک و بسته اینترنت دارند.

صورت‌های مالی یک ماهه همراه اول و آسیاتک منتهی به مهر ۱۴۰۱ روی کدال منتشر شده است که هر دو شرکت کاهش درآمد را تجربه کرده‌اند. گزارش فعالیت ماهانه همراه اول نشان می‌دهد درآمد این شرکت از سرویس‌های مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه مشترکین خطوط دائمی و اعتباری نسبت به شهریورماه، حدود ۷۴۳ میلیارد تومان کاهش داشته است. اگرچه شهریور ماه ۳۱ روزه و مهر ۳۰ روزه است، اما این افت اخیر را نمی‌توان به یک روز کاری کمتر نسبت داد.

همراه اول در تابستان امسال به طور میانگین بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری درآمد داشت، اما در مهرماه این رقم به ۲۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

با وجود آنکه درآمد‌های مربوط به هر سرویس به صورت تفکیکی اعلام نشده، اما با توجه به شرایط اخیر کشور می‌توان نتیجه گرفت که این کاهش بیش از همه مرتبط با سرویس اینترنت باشد.

به نظر می‌رسد قطعی و اختلال اینترنت در کنار فیلتر گسترده شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی همچون واتس‌اپ و اینستاگرام در یک ماه گذشته باعث شده تا مشترکین این اپراتور تمایلی برای خرید یا تمدید بسته‌های خود نداشته باشند.

افت درآمد آسیاتک

افت درآمدی یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت نیز تایید کننده این نظریه است. گزارش فعالیت شرکت آسیاتک در مهرماه نشان می‌دهد این شرکت از خدمات اینترنت، ۶۵ میلیارد تومان درآمد داشته است که این رقم در شهریور ماه بیش از ۸۰ میلیارد تومان بود.

درآمد آسیاتک از خدمات اینترنت نیز در سه ماه تابستان به طور میانگین حدود ۷۸ میلیارد تومان بوده، اما در ماه اخیر این رقم نزدیک به ۱۶ درصد کاهش یافته است. کاهشی که با ادامه دار شدن فیلتر اینستاگرام و سرویس‌های دیگر اینترنتی، می‌تواند در ماه‌های آتی تداوم پیدا کند.

هرچند ایرانسل داده‌ای در این زمینه منتشر نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به حجم بیشتر ترافیک دیتا در این اپراتور، این شرکت نیز با کاهش درآمد مواجه شده باشد.

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران است که با توجه به ماهیت آن و اشتراک گذاری عکس و فیلم، حجم قابل توجهی از اینترنت کاربران را مصرف می‌کرد. فیلترینگ این پلتفرم می‌تواند الگوی مصرف مشترکین اپراتور‌های همراه و ثابت را تغییر دهد و بسته‌های با حجم بیشتر، طرفداران کمتری داشته باشند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید