۱۰ میلیارد دلار کالاهای اساسی در ۷ ماهه امسال ترخیص شد

0
بر اساس اعلام معاون گمرک، با استفاده از ظرفیت‌های قانون امور گمرکی در سال جاری بیش از ۱۳ میلیون تن کالاهای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شد.

به گزارش نبض صنعت، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تاخیر در ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد:‌ در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی ( تخلیه شده) در بنادر کشور 5.1 میلیون تن است که 35 درصد رشد را نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی از موجودی 8.2 میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های دامی در بنادر، اسکله و لنگرگاه‌ها و انتظار کشتی‌ها برای تخلیه بار خبر داد و افزود: این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 30 درصدی حکایت دارد.

فرود عسگری معاون امور گمرکی گمرک ایران، هم در خصوص ترخیص کالاهای اساسی گفت: گمرک ایران با هدف کاهش هزینه های ترخیص و با استفاده از ظرفیت های قانون امور گمرکی تسهیلاتی را برای ترخیص تمامی کالاهای وارداتی به ویژه کالاهای اساسی در نظر گرفت و به گمرکات کشور ابلاغ کرد.

معاون امور گمرکی با اشاره به تسهیلات ابلاغی گمرک به گمرکات کشور اظهار داشت: در همین راستا با استفاده از ظرفیت ماده 42 قانون امور گمرکی برای موارد اضطراری با تقاضای وزیر دستگاه مربوطه، گمرک کالا را بدون اخذ حقوق ورودی و برای مهلت یک ماهه ترخیص می‌کند.

وی در خصوص دیگر تسهیلات ارائه شده برای ترخیص کالاهای اساسی گفت: همچنین با استفاده از قانون امور گمرکی و با اخذ تعهد از ذیحساب دستگاه های ذیربط، گمرک کالاها را بدون اخذ حقوق ورودی تا 15 بهمن ماه برای دستگاه های دولتی ترخیص می‌کند.

به گفته وی تاکنون 2 شرکت مهم واردکننده کالاهای اساسی، شرکت پشتیبانی و امور دام کشور و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از این تسهیلات استفاده کرده اند، به طوری که تاکنون بیش از 13 میلیون تن کالای اساسی به ارزش حدود 10 میلیارد دلار وارد کشور شده است.

عسگری در خصوص اقلام عمده کالاهای اساسی وارد شده به کشور در بین 25 قلم کالای اساسی گفت: در این مدت 3 میلیون و 800 هزارتن ذرت دامی، بیش از 2 میلیون و 800 هزار تن گندم، یک میلیون و 220 هزار تن دانه های روغنی و 750 هزار تن روغن خوراکی وارد کشور شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی به کشور به ویژه کالاهای اساسی، گمرک ایران با بسیج همه امکانات خصوصا در گمرک بندر امام خمینی (ره) به صورت شبانه روزی تا خروج آخرین کامیونی که محموله هایش به گمرک مربوطه اظهار شده، نسبت به ترخیص این کالاها اقدام می کند.

وی ابراز امیدواری کرد: وزارت جهاد کشاورزی بتواند با استفاده از ظرفیت ها و تسهیلاتی که گمرک ایران فراهم کرده است با همکاری سایر سازمان ها از جمله استاندارد، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قرنطینه، سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر سازمان های مرتبط نسبت به ترخیص هر چه سریع‌تر محموله های موجود اقدام کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید