تولید در کشور ۵۰ درصد رشد یافت

0
وزیر صمت
وزیر صمت
وزیر صمت با اشاره به اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد رشد تولید داشته ایم، گفت: امسال در شش ماهه نخست نسبت به سال‌ قبل ۱۳ درصد رشد صادرات داشته ایم.

به گزارش نبض صنعت، سید رضا فاطمی امین افزود: در سه ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح مالی زنجیره‌ای در سطح اوراق گام انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مسائل انباشته‌ای هم وجود دارد، گفت: یکی از مسائل ما عدم توازن سرمایه گذاری است در حالی که در شهر‌هایی مثل رباط کریم، اشتهارد، زرند، ساوه، سیرجان کمبود نیروی کار داریم در شهر‌های دیگری هیچ صنعتی تعریف نشده یا به اندازه ظرفیت بخش‌های مختلف، صنعت و معدن را رشد نداده ایم و این از مسائلی است که حداقل سه یا چهار سال زمان می‌خواهد.

فاطمی امین با بیان اینکه در شهر‌هایی که به اندازه کافی ظرفیت اشتغال فراهم نشده مهاجرت و مشکلات اجتماعی وجود دارد افزود: درخصوص سوال یکی از فعالان که درخصوص دامداری پرسیدند، وزارت جهادکشاورزی یک دامدار کارتی طراحی کرده است.

وزیر صمت با بیان اینکه ما متولی صنعت هستیم و درخصوص مشکلات بانکی و بیمه‌ای هر مشکلی فعالان اقتصادی داشته باشند حل می‌کنیم، افزودد: البته هیچ بانکی زیر نظر صنعت و معدن نیست، اما ما به عنوان متولی صنعت و معدن هرکاری که در زمینه بانک، بیمه و گمرک داشته باشید پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مسائلی وجود دارد که به صورت موردی قابل حل نیست، گفت: ستاد تسهیل، وظیفه موردی دارد و این ستاد برای حل مسائل خاص به وجود آمده است، اما اگر بخواهیم کار موردی انجام دهیم و ساختار را اصلاح نکنیم همه مشکلات به سطح ستاد تسهیل کشیده می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه ما به بحث اصلاح قوانین و مقررات هم ورود کرده ایم، افزود: بیش از ۵۰ مصوبه در یک سال گذشته از دولت گرفته ایم و در سه ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح مالی زنجیره‌ای در سطح اوراق گام انجام شده است.

وی با بیان اینکه در شهریورماه مصوبه‌ای از دولت گرفتیم، گفت: واحد‌های تولیدی که از دولت طلب دارند اگر دولت مطالبات را با تاخیر پرداخت کند باید براساس مدت زمان تاخیر و متناسب با تورم، هزینه پرداخت شود.

وزیر صمت در مورد ماشین آلات معادن افزود: امسال در ۶ ماهه اول به اندازه کل سال مجوز واردات صادر کردیم و ماشین آلاتی که ساخت داخل ندارند مشخص و به سرعت ثبت سفارش می‌شوند. درباره ماشین آلاتی که در داخل نیز تولید می‌شوند روند صادرات ۵۰-۵۰ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم اشتغال و تولید انجام شود باید چند کار انجام دهیم، افزود: بهترین روش توسعه صنعت در این شهرها، توسعه واحد‌های کوچک است.

وزیر صمت با تاکید بر کمک به رفع مشکلات واحد‌های نیمه تعطیل، گفت: البته نه واحد‌های که تنها زمین در اختیار دارند بلکه واحد‌هایی که حداقل ۶۰ درصد پیشرفت داشته و بازار داشته باشند مورد حمایت دولت خواهد بود.

فاطمی امین با اشاره به سرمایه گذاری‌های جدید، افزود: باید مسئولان با واحد‌های صنعتی شهر‌هایی که سرمایه گذاری‌های خوبی انجام شده مذاکره کنند تا سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه واحد‌های صنعتی که در شهر‌های صنعتی بزرگ ایجاد شده اند حاصل سرمایه گذاری دولت نبوده و بخش خصوصی آن‌ها را ایجاد کرده است، گفت: باید این فرهنگ در مردم ایجاد شود و مطالبه گری کنند.

وی درباره تاخیر در واگذاری خودروها، نیز گفت: هم اکنون معوقات ۲۰ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده که نتیجه افزایش تولید خودرو است، اما باز هم زیاد است و باید به جایی برسیم که معوقات به صفر برسند.

فاطمی امین در پاسخ به افزایش قیمت خودرو و واردات خودرو، افزود: تمرکز و اولویت ما خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار است که در این راستا از واحد‌های تولیدی معتبری ثبت سفارش‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه از شهریور سال گذشته کار‌های خوبی در حوزه معدن انجام شده است گفت: نخستین کار شناسایی ذخائر است که مشکل جدی ما این است که به خوبی از ذخایر معدنی کشور مطلع نیستیم.

وزیر صمت افزود: در این راستا همه معادن کشور که امکان و ظرفیت ذخائر معدنی دارند به سه منطقه تقسیم شده که در مناطق اول و دوم کار‌های اکتشاف را جزو اولویت قرار داده ایم.

وی با اشاره به مزایده معادن، ادامه داد: بیش از پنج هزار محدوده معدنی به صورت پرونده اکتشاف و جواز برداشت را در طول چهار ماه مزایده گذاشتیم که ۱۰هزار مزایده هم در بهمن امسال و خرداد سال آینده انجام می‌شود که این کار موجب فعال شدن تهمه ظرفیت‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید : پیش بینی مرکز پژوهش‌ها از رشد صنعت و معدن در سال ۱۴۰۱

وزیر صمت درخصوص اصلاح قواعد فرآوری معدن، گفت: قبل از تیرامسال بیش از ۳۲۰ مصوبه داشتیم که متناقض و سبب ابهام بود و ممکن بود که باعث ایجاد رانت و فساد شود که همه آن‌ها را ابطال کرده و دستورالعمل ۸۰ صفحه‌ای برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند صادر کردیم و در این راستا کسانی که کار فرآوری معدن می‌کنند در اولویت واگذاری قرار گرفتند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید