بزرگترین معدن کرومیت کشور در انتظار بهره بردار جدید

0
معدن کرومیت آسمینون در منوجان کرمان برای دومین‌بار پس از خلع ید از بهره‌بردار قبلی به مزایده گذاشته شده و اگر تا اواسط آذر فرد دیگری در مزایده شرکت نکند، دولت آن را به شرکتی دارای صلاحیت واگذار خواهد کرد.

به گزارش نبض صنعت، این معدن آخرین بار خرداد امسال به علت نقض تعهدات و وعده‌های شرکت بخش خصوصی متولی معدن و موافقت نکردن کارگران با شرایط قرارداد از جمله ۶ ماهه و سه ماهه بودن قرارداد‌ها تعطیل شد؛ درواقع بهره بردار بخش خصوصی معدن را به این بهانه تعطیل کرد و بعد از آن بود که مقدمات خلع ید بهره بردار نیز به همت دولت آغاز شد تا وضعیت نابسامان کارگرانی که در شرایط سخت کار می‌کردند، به دست یک فرد بخش خصوصی که بار‌ها وعده حل مشکلات کارگران را داده بود، اما به وعده هایش عمل نمی‌کرد، همانطور ادامه پیدا نکند.

در نهایت با ورود رئیس جمهور و پیگیری مسئولان مختلف استان، کشور و نیز تایید در شورای عالی معادن کشور اواسط مرداد بهره بردار معدن خلع ید شد؛ خبری که نه تنها متولی بخش خصوصی معدن که خیلی‌های دیگر نیز انتظار نداشتند این اتفاق بیفتد، اما دولت برای حل مشکلات کارگران این اقدام را که در حوزه معادن کشور تاکنون رخ نداده یا نادر بوده، رقم زد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان درباره وضعیت و سرنوشت مزایده این معدن گفت: ۱۷ مهر این معدن در مزایده قرار گرفته بود که ۱۳ شرکت اسناد را از سایت دانلود کرده و تحویل گرفته بودند، اما در نهایت هیچکدام اسنادی بارگذاری نکردند و تحویل ندادند که به این علت برای ایجاد فرصت برای حضور شرکت‌های بیشتری این مزایده تمدید شد.

مسلم مروجی افزود: دومین بار مزایده ۲۵ آبان تمدید شد و ۱۷ شرکت اسناد مربوطه را دانلود کردند و تحویل گرفتند که تا اواسط آذر فرصت دارند اسناد را تحویل بدهند و بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: معدن کرومیت آسمینون منوجان مجموعه بزرگی محسوب می‌شود و حجم کاری آن هم گسترده است. بنابراین هر شرکتی توان پیشقدم شدن و فعالیت در این بخش را ندارد.

مروجی با بیان اینکه در این باره بار‌ها با شرکت‌های بزرگ معدنی مذاکراتی داشته ایم، اضافه کرد: این شرکت‌های مهم برای حضور در مزایده معدن کرومیت منوجان پیشقدم نشدند و در نتیجه شرکت‌های دیگری حضور مقدماتی خود را با گرفتن اسناد اعلام کردند.

بیشتر بخوانید : ۱۹۶ محدوده معدنی به بخش خصوصی واگذار شد

بیشتر بخوانید: ارزش ذخایر مواد معدنی کشور بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار است

وی یادآور شد: اینک فقط ۱۷ شرکتی که اسناد را تحویل گرفته اند می‌توانند در مزایده شرکت کنند و تا نیمه آذر فرصت دارند با تحویل اسناد و بارگذاری آن شرکت خود را در مزایده نهایی کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تاکید کرد: اگر تا پایان زمان مزایده هیچکدام از این شرکت‌ها در مزایده حضور پیدا نکنند، دولت خارج از مزایده معدن را به شرکتی دارای صلاحیت واگذار می‌کند.

این معدن تا پیش از خلع ید بهره بردار قبلی هزار و ۲۰۰ کارگر داشت که اینک از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و فرآیند‌های پرداخت بیمه آنان نیز به همت مدیران متولی با سرعت انجام شد؛ اما این کارگران چشم انتظارند تا وضعیت معدن بزودی تعیین تکلیف شود و بتوانند در شرایط کار مناسب به کار ادامه دهند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید