ارسال پیامک جعلی همراه اول برای هشدار زلزله

0
پیامک جعلی هشدار زلزله از سوی اپراتور همراه اول برای برخی از شهروندان ارسال شد.

به گزارش نبض صنعت، شبکه خبر در زیرنویس خبرهای روزانه خود نوشت: در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است. این پیام جعلی است، از منازل خود خارج نشوید. خبرگزاری‌های دولتی کشور نیز این خبر را تایید کرده‌اند. در همین حال برخی از شهروندان نیز از دریافت این پیامک هشدار خبر داده‌اند.

در همین حال و درپی ارسال پیامی با موضوع اخطار زلزله برای برخی شهروندان تهرانی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که چنین پیامی صحت ندارد و شهروندان نگرانی برای وقوع زلزله نداشته باشند.

جزئیات ارسال هشدار زلزله

حدود ساعت ۱۲:۱۵ امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ تعداد قابل توجهی از مردم که گوشی‌های اندرویدی داشتند هشداری مبنی بر وقوع زلزله دریافت کردند و این پیام موجب نگرانی آن‌ها شد. برخی با تصور اینکه واقعاً زلزله‌ای در کار است به بیرون از منازل خود آمدند.

بررسی حاکی از آن است که نه زلزله واقعیت دارد و نه هکی اتفاق افتاده است. در گوشی‌های اندرویدی قابلیتی به نام هشدار اضطراری وجود دارد که معمولا فعال است. این قابلیت بر مبنای محل استقرار فرد و همچنان سایت‌هایی که از آن‌ها داده دریافت میکند، مانند شیک‌الرتس Shake Alerts، هشدار‌هایی مبنی بر وقوع زلزله ارسال میکند. درواقع در ماجرای امروز برای آن‌ها که این قابلیت روی گوششیان فعال بوده، برخی احتمالا با سویه هکری اطلاعات سایت‌هایی که گوگل از آن‌ها داده دریافت میکند را تغییر داده و سپس باعث صدور هشدار جعلی زلزله شده اند.

اطلاعیه مرکز لرزه‌نگاری کشوری

نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکین ارسال شده است، مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می نماید هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

هک شبکه تلفن همراه کشور تکذیب شد

بعد از این اتفاق، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هر گونه هک شبکه تلفن همراه کشور را تکذیب کرد و افزود: وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به‌صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح‌شده در حال بررسی است.

مدیرکل ارتباطات همراه اول هم در این‌ باره گفت: «از مشترکین خود معذرت‌خواهی می‌کنیم. هیچ‌گونه هک و نفوذی نبوده است؛ مشکل خطای تیم تحقیقاتی برای تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی بوده است.»

معاون پدافند غیرعامل نیز در مورد ارسال پیامک زلزله برای مخاطبین گفت: واحد تحقیقات و توسعه شرکت همراه اول درحال ارزیابی و تست یک سامانه بوده است که بر اثر خطای انسانی به‌جای ارسال برای ده گوشی تست برای تمامی افراد ارسال شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید