۷۰ درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان رسمی فیلتر

0
رئیس انجمن تولیدکنندگان فیلتر می‌گوید: سالانه ۱۳۰ میلیون فیلتر در بازار خودرو استفاده می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد مربوط به فیلتر‌های تقلبی است.

به گزارش نبض صنعت، برخی از فروشندگان لوازم یدکی خبر از افزایش فیلتر تقلبی خودرو در بازار می‌دهند؛ به گفته یکی از فروشندگان لوازم یدکی فیلتر خودرو اگر به صورت تقلبی مورد استفاده قرار گیرد باعث خسارات سنگین به خودرو می‌شود و موتور ماشین آسیب جدی می‌بیند.

تولیدکنندگان می‌گویند فیلتر‌های تقلبی به صورت زیرپله‌ای تولید می‌شوند و استاندارد ندارد؛ همین تولید زیرپله‌ای باعث افزایش حاشیه سود شده است.

محمد چراغی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فیلتر با بیان اینکه در حال حاضر بخش بزرگی از بازار فیلتر را محصولات تقلبی تشکیل می‌دهد، گفت: براساس برآورد‌هایی که انجام شده، سالانه ۱۳۰ میلیون فیلتر در بازار خودرو استفاده می‌شود که بخش عمده آن‌ها مربوط به تولیدات غیررسمی یا فیلتر‌های وارداتی تقلبی بوده و سهم تولیدکننده‌هایی که با مجوز رسمی فعالیت می‌کنند، از این بازار اندک است.

چراغی استاندارد را چالش فعلی صنعت فیلتر دانست و گفت: بخش عمده ضعف استاندارد در این صنعت به دلیل قدیمی بودن یا تعریف نشدن استاندارد‌ها در برخی محصولات این صنعت است و بخش دیگر به دلیل فعالیت غیررسمی تولیدکننده‌هایی است که نظارتی بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فیلتر ادامه داد: از مجموع فیلتر‌هایی که در خودرو استفاده می‌شود فقط فیلتر روغن و هوای سبک دارای استاندارد اجباری است که البته این استاندارد‌ها قدیمی و مربوط به حدود ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته است و نیاز به بروزرسانی دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر بروزرسانی استانداردها، برای فیلتر‌هایی از جمله فیلتر خشک کن که در ماشین‌های سنگین کاربرد دارد، درباره ی فیلتر کابین و فیلتر سوخت نیز باید استاندارد‌ها را تعریف و تدوین کنیم، زیرا هم اکنون استانداردی برای تولید آن در کشور وجود ندارد.

علیخانی رئیس اتحادیه فیلترسازان گفت: فیلتر تقلبی خودرو ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است؛ این موضوع مورد تایید وزیر صمت هم هست؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نیز در این خصوص می‌گوید که اکنون ۳۰ درصد سهم بازار قطعات تقلبی را شامل شده است.

علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: امروزه صدمات زیادی در رابطه با استفاده از فیلتر‌های غیر استاندارد و تقلبی به خودرو وارد می‌شود؛ مشکل اصلی این است که نظارت مناسبی بر کار فیلترسازان نمی‌شود و در کارگاه‌های زیرپله ای، فیلتر‌های تقلبی ساخته می‌شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با بیان اینکه فیلتر‌های غیر استاندارد خودرو یکی از عوامل خرابی موتور است و هزینه‌های گزافی را برای مالک به همراه دارد، افزود: فیلتر قلب موتور است و اگر کیفیت لازم را نداشته باشد، صدمات زیادی به خودرو وارد می شود.

بیشتر بخوانید : کمبود قطعات اصلی در بازار لوازم یدکی مردم را با مشکل مواجه کرده است

نیک آیین ادامه داد: علاوه بر تولیدکنندگان زیرپله‌ای فیلتر خودرو در کارخانجات تولیدی استفاده از نوع و متراژ کاغذ استاندارد برای تولید فیلتر نیز رعایت نمی‌شود و کیفیت لازم را ندارد؛ اگر بهترین روغن موتور هم استفاده شود در صورت استفاده از فیلتر هوای تقلبی، آن روغن از صافی عبور نمی‌کند و بار‌ها بعد از تعمیر موتور، خسارت سنگین به خودرو وارد می‌شود، زیرا که روغن از صافی نتوانسته عبور کند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه‌های خودرو برای تشخیص قطعات تقلبی و اصل وجود ندارد، افزود: کمبود قطعات اصلی در بازار، زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است؛ برخی این قطعات بی کیفیت را در بسته بندی قطعات اصلی و با نشان معروف به بازار عرضه می‌کنند به نحوی که اصل یا تقلبی بودن آن مشخص نیست.

شاه میرزایی معاون وزیر صمت می‌گوید: این وزارتخانه برنامه دارد تا با اجرای طرح شناسه کالا این کالا‌های تقلبی را از چرخه خارج کند؛ از ابتدای امسال بنا شد گروه‌هایی را برای شناسانی کالای قاچاق در نظر بگیریم و تا پایان سال مهلت داده شده است تا طرح شناسه کالا در تمام قطعات یدکی اجرا شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید