حتما در بازار ارز دخالت می‌کنیم

0
رییس کل بانک مرکزی سیاست کلی این بانک را تامین نیازهای ارزی کشور با نرخ ۲۸۵۰۰ دانست و گفت: نرخ ۴۴ نرخ ارز کشور نیست؛ حتما در بازار ازاد دخالت می‌کنیم. این نرخی که الان در بازار هست تحریفی است که ناشی از انتظارات است.

به گزارش نبض صنعت، محمدرضا فرزین در تشریح سیاست‌های جدید پولی و ارزی اظهارداشت: هنگام تعیین نرخ ارز باید به رفاه و اشتغال هم توجه شود؛ چرا که اگر نرخ ارز زیاد افزایش یابد، رفاه آسیب خواهد دید و اگر کم افزایش یابد نیز اشتغال خسارت می‌بیند، بنابراین باید به نرخی توجه شود که این دوگانه به توازن برسد.

وی به سیاست تثبیت 28500 اشاره کرد و گفت: هم اکنون در نیما ارز با میانگین 29 هزار تومان معامله میشود؛ از فردا با 28500 عرضه انجام میشود؛ روزانه 150 تا 200 میلیون دلار در نیما عرضه شده است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه حتما در هفته اینده عرضه ارز در نیما افزایش خواهد یافت، گفت: تلاش میکنیم کلیه نیازها را تامین کنیم؛ ولی چون عدم هماهنگی در نقشه ارزی داریم نتوانستیم عرضه مناسب در تمام بخش های تجاری داشته باشیم.

بازار مبادله ارزی راه‌ندازی می‌شود

فرزین با بیان اینکه نرخ 28500 می‌تواند نیازهای ارزی در نیما را رفع کند؛ تصریح کرد: در بازار مبادله ارزی سایر نیازهای ارزی را تامین میکنیم نرخ ارز در این بازار ثابت نخواهد بود. این بازار بزودی راه اندازی میشود. تلاش میکنیم تمام نیازهای اساسی در بازار مبادله ای تامین شود.

وی به عوامل بنیادی اقتصاد اشاره کرد و گفت: در 9 ماهه گذشته صادرات غیرنفتی 36 میلیارد دلار بود و واردات 42 میلیارد دلار؛ صادرات غیرنفتی می تواند بخشی از نیاز واردات را پوشش بدهد؛ از نظر بنیادی نباید نرخ ارز عدد فعلی باشد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که ارز 28 هزار و 500 تومانی به چه کالاهایی تعلق می‌گیرد؟ گفت: این ارز به کالاهای اساسی و ماشین آلات و مواد اولیه تولید تعلق می‌گیرد و این روند به صادرکنندگان خرد آسیبی نمی‌زند، البته هر سیاستی دارای استثنایی است.

وی افزود: بخش زیادی از عرضه ارز در نیما مربوط به نفت و محصولات پتروشیمی است. در هفته آتی عرضه ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تمامی نیازهای تجاری را تامین کنیم.

نرخ ارز کشور 44 هزار تومان نیست/ حتما در بازار دخالت می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی برای یک دوره یک ساله است، گفت: هدف ما این است که پیام ثبات به بازار کالا بدهیم، چون بازار کالا باید بداند قیمت کالا‌ها چند است و با چه نرخی کالا‌ها معامله می‌شوند.

فرزین اضافه کرد: در کشور ما چون معاملات آتی ارزی نداریم، بنابراین تولید کنندگان برآوردی از نرخ ارز ندارند لذا برای این که پیش‌بینی پذیری فراهم شود و آرامش در بازار کالا را فراهم کنیم، ثبات در بازار ارز را در دوره کوتاه‌مدت یکساله ایجاد خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : فرزین: دلار نیما ۲۸۵۰۰ تومان شد

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ ارز در کشور 44 هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم؛ این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد دخالت می‌کنیم و حتما نرخ آن کاهشی خواهد شد.

وی ادامه داد: بازار آزاد وجود دارد و بسیاری از نیازها در این بازار تقاضا می‌شود اما تلاش می‌کنیم تا نیازهای موجود در بازار آزاد به جز قاچاق را در بازار مبادله ارزی تامین کنیم. ما به دو گانه رفاه و تولید توجه خواهیم داشت ‌و نرخی را نخواهیم گذاشت که تولید کننده قادر به فروش آن نباشد.

توسعه بانکداری کارگشایی برای پرداخت تسهیلات خرد/ با بانک‌های مشکل‌دار برخورد می‌کنیم

وی با تاکید بر خروج بانکها از بنگاه داری گفت: حتما این موضوع را در بانک مرکزی دنبال می کنیم؛ حتما بانکداری کارگشایی را برای پرداخت تسهیلات خرد گسترش خواهیم داد.

رییس کل بانک مرکزی به موسسات و بانکهای ناتراز اشاره و تصریح کرد: حتما این بانکهایی که مشکلاتی را دارند تعیین تکلیف خواهیم کرد.

سیاست‌های جدید پولی را بزودی اعلام می‌کنیم/ نرخ سود تغییر می‌کند؟

فرزین درباره برخورد با بانکهای متخلف گفت: سیاست های جدید پولی را که بزودی اعلام خواهیم‌کرد؛ با بانکهایی که این قوانین را رعایت نکنند برخورد خواهیم کرد؛ قصد دارم مجوزهای لازم را هم در این خصوص بگیرم تا با بانکهای متخلف برخورد کنم.

وی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول و تورم است، افزود: برای کنترل تورم نیاز به هیات ثبات مالی داریم، کل این مجموعه باهم باید کنترل شود؛ باید این هیات تشکیل شود تا سیاست های کنترل تورم را دنبال کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سیاست پولی دایمی نیست و امکان تغییر دارد، درباره نرخ سود بانکی گفت: اخیرا مجوز انتشار اوراق گواهی با سود 23 درصدی صادر شد؛ از نرخ بهره هم استفاده خواهیم کرد ولی چگونگی استفاده از این نرخ را بعدا اعلام می‌کنیم.

فرزین گفت: معتقدم در حساب شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی باید بازنگری صورت گیرد. باید ببینیم اگر شرکت دولتی کل منابع‌ش در بانک مرکزی است و از بانک تجاری تامین مالی می‌کند به هدف سیاست‌گذار برای کنترل تورم کمک نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی را فعلا دنبال می‌کنیم تا سال به پایان برسد، تصریح کرد: البته ماه پایانی سال تقاضای نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و نباید کاری کنیم که انسداد پولی ایجاد شود و کسب‌وکارها و تولید به مشکل بخورد.

فرزین گفت: قرض‌الحسنه در سال‌های اخیر رو به توسعه بوده است؛ مثلا در بانک ملی 102 درصد افزایش یافت و هرچه بتوانیم آن را توسعه دهیم باعث رضایت بیشتر مردم خواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید