طلا فروشان همچنان خرید دارند

0
طلا
افزایش قیمت طلا و سکه در نخستین هفته دی ماه به شکل ساعتی بود و در نهایت قیمت در تمامی قطعات سکه نزدیک به ۲ کانال صعود داشت. به نظر می‌رسد روند قیمت در روز شنبه ۱۰ دی ماه افزایشی نباشد و بازار در انتظار سیاست‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی است.

به گزارش نبض صنعت، در هفته‌ای که گذشت قیمت طلا و سکه به تبعیت از قیمت دلار روند افزایشی داشت. در هفته‌ ابتدایی دی ماه روند صعودی بازارها هر ساعت افزایش داشت و این روند در نهایت منجر به تغییر رئیس کل بانک مرکزی شد تا شاید چاره‌ای باشد بر کنترل بازارها.

روند افزایش قیمت طلا و سکه، روز پنجشنبه ۸ دی ماه نسبت به سایر روزهای این هفته کمی آرام گرفت اما کاهش نیز نداشت. بررسی‌های صورت گرفته از بازار حکایت از این داشت که طلافروشی‌ها شلوغ بودند و بسیاری از مردم تمایل به فروش داشتند هر چند در قطعاتی بسیار جزئی. طلافروشان مدعی بودند مردم قادر به خرید طلای دست دوم و نو نیستند اما برخلاف تصور طلا همچنان از سوی صنف مذکور در صورت ارائه فاکتور خرید می‌شد.

در هفته‌ای که گذشت با وجود تحریم‌های اخیر بین‌المللی علیه ایران، معامله‌گران توجه بیشتری به پیام‌های مربوط به آغاز دوباره مذاکرات برجام نشان داده‌اند اما با روند صعودی قیمت‌ها در روزهای بعد به نظر می‌رسد سیگنال‌های کاهشی در بازار معاملات طلا و سکه فراموش شده است.

این روند افزایش قیمت در بازار کالاهای سرمایه‌ای از ابتدای سال درباره قیمت دلار از سوی کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی شده بود. تبعات فنر فشرده قیمت دلار نیز به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت به وضوح در بازار مشخص بود.

سیگنال توافق هسته‌ای کار نکرد

برخی معامله‌گران اواسط هفته گذشته امید داشتند تا با سیگنال سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روز شنبه ۱۰ دی ماه روند قیمت‌ها در بازار معاملات کالاهای سرمایه‌ای کاهش یابد اما این خبر زمانی اعتبار خود را از دست داد که وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که سپاه به طور کامل از سوی این کشور تحریم شده است. با سیگنال‌های نامساعدی که از اخبار بین‌المللی به بازار ایران روانه می‌شود به نظر می‌رسد امید به توافق هسته‌ای برجام به عنوان قوی‌ترین سیگنال کاهش قیمت‌ها در بازار هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.

به نظر می‌رسد امید به مذاکرات کاملا از دست رفته است و باید دید سیاست‌ مدیر کل جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار چیست؟ هر چند به شکل سنتی روز شنبه بازار در حالت احتیاطی قرار دارد و بسیاری از معامله‌گران در انتظار قدم بعدی بازارساز دست از معامله می‌کشند و این خود عاملی مقطعی برای کاهش قیمت‌ دلار و به تبع آن قیمت طلا و سکه خواهد بود.

انس جهانی طلا به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی حدود ۳ روز است که به کانال ۱۸۰۰ دلاری برگشته و فعلا در همین محدوده نوسان دارد. به اعتقاد کارشناسان بازار، انس جهانی طلا بازیگر فعالی برای تعیین قیمت بازار فلز زرد در کشور نیست و آنچه قیمت طلا و سکه را تعیین می‌کند به طور مشخص دلار است.

تمام قطعات سکه وارد کانال جدید شدند

قیمت سکه پنجشنبه ۸ دی ماه با قیمت ۲۲ میلیون ۶۹۵ هزار تومان معامله شد. سکه بهار آزادی با قیمت ۲۰ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه در کانال‌های جدید ۱۳ میلیون و ۱۰ میلیون تومانی قرار گرفتند. سکه گرمی نیز با قیمت ۴ میلیون ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه در روز پنجشنبه مطابق سایر روزهای این هفته، رشد داشت و بیشترین سهم افزایش حباب مربوط به سکه بهار با ۲۳۳ هزار تومان رشد بود.

حباب سکه گرمی بر خلاف روزهای گذشته که کمترین مقدار رشد حباب را در خانواده خود داشت روز گذشته با افزایش ۱۲۷ هزار تومان حباب همراه بود.

بیشتر بخوانید : ورود سکه به کانال ۲۱ میلیون تومانی

روز گذشته حباب ربع سکه ۵۶ هزار تومان بیشتر شد و این کمترین مقدار رشد حباب در میان قطعات سکه بود اما همچنان این قطعه از سکه پرچمدار بیشترین حباب در خانواده سکه‌هاست.

هر مثقال طلا روز پنجشنبه با قیمت ۸ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به قیمت یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

قیمت طلای دست دوم یک میلیون و ۸۸۹ هزار تومان شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید