سیگنال بازار ارز به بازار خودرو

0
با توجه به‌ وعده اخیر وزیر صنعت که اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند، این سوال و ابهام مطرح است که‌ در صورتی که با سیاست‌های جدید بانک مرکزی، قیمت‌ها در بازار ارز نزولی شود، آیا خودرو به قیمت‌های قبلی باز خواهد گشت؟

به گزارش نبض صنعت، افزایش پی در پی قیمت دلار در هفته و سقف‌شکنی تاریخی آن در کانال ۴۴ هزار تومان، بازارها را به شدت با خود همسو کرده بود، به طوری که طی یک هفته گذشته بازار خودرو عددهای جدیدی را ثبت کرد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در هفته گذشته خودرو پرفروش پراید مدل ۱۱۱ در حدود ۲۵ میلیون تومان گران شد و به ۲۶۵ میلیون تومان رسید و پراید ۱۳۱ نیز افزایش ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرد و با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.

بنا به این گزارش، در بین خودروهای پژو نیز پژو۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۳۵ میلیون تومان گران شد و به ۴۷۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ابتدای هفته تا امروز ۲۵ میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۴۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

در این میان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ رشد عجیبی را ثبت کرد و ۱۷۰ میلیون تومان گران شد و به قیمت یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان رسید.

دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ هم با افزایش ۴۵ میلیون تومانی، ۵۸۰ میلیون تومان قیمت خورد و دنا توربوپلاس دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ نیز از ابتدای هفته تا امروز ۲۰ میلیون تومان گران شده و ۶۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ در هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان گران شد و به ۳۰۰ میلیون تومان رسید. کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ نیز از ۲۸۰ میلیون تومان در ابتدای هفته گذشته به  ۳۰۳ میلیون تومان رسید.

قیمت دلار با بازار خودرو چه کرد؟

این افزایش قیمت‌ها در حالی در بازار خودرو ثبت شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته، شرایط بازار ارز را عامل مهم افزایش قیمت‌ها دانسته بود.

سیدرضا فاطمی‌امین در خصوص علت افزایش قیمت خودرو گفته بود: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می‌گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می‌کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می‌یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می‌رود. اما این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.

وی اضافه کرده بود: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است.

وزیر صنعت تصریح کرده بود: آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

فاطمی‌امین متذکر شده بود: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

وی تاکید کرده بود: راه حل این است که ما در درجه نخست بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم.

یک سوال

در این فضا، با توجه به تغییر و تحولات جدید بانک مرکزی، برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در بازار را دارند. به باور آن‌ها، احتمالا دلار دوباره به زیر کانال ۴۰ هزار تومان بازگردد.

حال با توجه به اظهارنظر وزیر صنعت درباره این‌که گفته بود وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود و اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند، این سوال و ابهام مطرح است که‌ در صورتی که با سیاست‌های جدید بانک مرکزی، قیمت‌ها در بازار ارز نزولی شود، آیا خودرو به قیمت‌های قبلی باز خواهد گشت؟

ابهام از این جهت وجود دارد که اسفند سال گذشته هم فاطمی‌امین وعده کاهش قیمت خودرو را داده و در نشستی با خبرنگاران اعلام کرده بود: قرار است تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۵ برابر بیشتر شود و به واسطه این افزایش، قیمت تمام شده خودرو ۱۵ درصد کمتر می‌شود.

این در حالی است که در مدت ۱۶ ماهه وزارت فاطمی‌امین برای مثال پراید به طور میانگین هر ماه ۷ میلیون تومان قیمت را تجربه کرده است. قیمت پراید ۱۱۱ در ابتدای شهریور پارسال ۱۵۲ میلیون تومان بود که هم‌اکنون به ۲۶۵ میلیون تومان رسیده است. یا پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۴۵ میلیون تومان به ۴۷۰ میلیون تومان تغییر قیمت داشته است. این یعنی به طور میانگین ماهی ۱۶ میلیون تومان این خودرو رشد قیمت داشته است. تیبا۲ هم از ۱۶۰ میلیون تومان در ابتدای شهریور پارسال به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. پژو ۲۰۰۸ هم از ۹۷۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان تغییر کرده است.

البته پیش از این منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت پیش‌بینی کرده بود که قیمت خودرو تا خرداد آینده به تعادل می‌رسد. با گفته او، زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود، بورس به عنوان یک مرحله و راهکار، کنار گذاشته می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید