تازه ترین پیش بینی قیمت خودرو در بازار

0
بازار خودرو
قیمت خودرو پس از یک موج گرانی دو ماهه، در چند روز اخیر به مدار نزولی بازگشته است، طوری که برخی فروشندگان پژو 207، این محصول را حدودد 100 میلیون پایین‌تر از هفته گذشته قیمت‌گذاری کرده‌اند. اما آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ کارشناسان چه می‌گویند؟

به گزارش نبض صنعت، روند افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته به اوج خود رسید و اغلب محصولات موجود در بازار رکورد جدیدی را ثبت کردند. طوری که پراید وارد کانال قیمتی 300 میلیون تومان شد. اما از روز گذشته ورق در بازار بازگشت ترمز جهش نرخ خودرو کشیده شد.

امروز نیز روند کاهش قیمت خودرو ادامه یافت و برخی محصولات مانند پژو 207 به گفته کارشناسان تا 100 میلیون تومان افت قیمت را تجربه کردند.

در میان هیاهوی نوسانات موجود در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟ چنانکه بسیاری از شهروندان منتظر ادامه کاهش قیمت خودرو هستند.

نکته جالب توجه در این بین حرکت موازی بازار خودرو با بازار ارز است. بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که پس از افت قیمت دلار در روزهای گذشته، مسیر خودرو هم تغییر پیدا کرد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در این مورد گفت: نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف، از جمله بازار خودرو متاثر از نداشتن ثبات ریالی در کشور است.

وی افزود: اگر ثبات ریالی در کشور وجود داشت و نرخ دلار نوسان زیادی نداشت، قیمت خودرو نیز با ثبات همراه می‌شد. در حال حاضر نیز تنها عامل کاهش قیمت خودرو در بازار کاهش نرخ دلار است و اگر دلار با ریزش بیشتری همراه شود، قیمت خودرو در بازار نیز با کاهش همراه می‌شود.

افت ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت خودرو طی یک روز

فیروز نادری، نمایشگاه‌دار و کارشناس صنعت خودرو گفت: از صبح روز گذشته قیمت خودرو با کاهش شدیدی مواجه شد. این کاهش قیمت به‌گونه‌ای بود که برخی از خودروها مثل پژو ۲۰۷ طی یک روز ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

وی افزود: یکی از دلایل این ریزش ناگهانی قیمت‌ها، روی کار آمدن مدیر جدید بانک مرکزی است که در اولین صحبت‌های خود وعده کاهش نرخ ارز را داد. البته در همان روز قیمت دلار ریزشی نیز شد و این عامل بسیار تاثیرگذاری در بازار خودرو است.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: با ریزش قیمت‌ها، تعداد فروشنده‌ها در بازار دوچندان شده است. این درحالیست که خریداری در بازار یافت نمی‌شود. خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. به نظر می‌رسد اگر نرخ دلار در همین کانال‌های فعلی کنترل یا کاهشی شود، در بازار خودرو تاثیر می‌گذارد و روند کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد.

برخی کارشناسان صنعت خودرو نیز معتقدند: قیمت خودرو مطابق با رشد نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند. رشد قیمت در روزهای اخیر به صورت ساعتی اتفاق می‌افتد و نرخ خودروها نسبت به ساعت گذشته خود متفاوت است که این پدیده‌ای نادر در بازار خودرو است.

به گفته این کارشناسان، در شرایطی که ارزش پول ملی در حال تضعیف است، مردم برای حفظ سرمایه‌های خود به سوی بازارها می‌روند. همین هجوم ناگهانی به سوی بازار خودرو، در کنار افزایش دلار، قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط همه چیز به نفع دارنده کالا است و نه خریدار آن.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید