نبض صنعت گزارش می دهد
شوآف تازه واردهای بازار خودرو؛ هیاهو برای هیچ

0
واردات خودرو
این روزها در حالی شاهد شوی واردات خودروهای خارجی به گمرکات و تهران هستیم که تعداد این تازه واردهای بازار خودرو در مقایسه با نیاز بازار رقم ناچیزی بوده و به گفته کارشناسان تاثیر قابل توجهی بر قیمت ها نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، در پی کارت زردی که مجلس به دلیل نابسامانی بازار خودرو به فاطمی امین وزیر صمت داد، وزارت صمت تمرکز بالایی بر اعلام اخبار واردات خودروهای خارجی گذاشته به طوری که تقریبا هر روز یک یا دو خبر از پایش لحظه ای خودروهای وارداتی از سوی این وزارتخانه و یا سخنگوی آن منتشر می شود.

این در حالی است که تعداد خودروهایی که قرار است به کشور وارد شود در حد ناچیزی بوده و اصولا قابل مقایسه با نیاز بازار (چه از لحاظ تیراژ و چه از نظر قیمت) نیست. از همین رو بسیاری کارشناسان معتقدند این واردات نمی تواند عاملی برای کنترل قیمت خودرو در بازار باشد.

طبق اعلام مسئولان وزارت صمت، انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود و این رقم تا سه ماهه اول سال بعد به  ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو خواهد رسید. مطابق آیین‌نامه، اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن، خودروهای در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد کشور خواهد شد.

در همین حال شاهد تولید ۷۴۸ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه در کشور هستیم که البته این میزان تولید نیز جوابگوی عطش بازار نبوده و همچنان شاهد عرضه خودرو با قرعه کشی و یا خرید شانسی از بورس کالا هستیم.

طبق خبری که اخیرا منتشر شده نخستین محموله خودروهای وارداتی که هفته قبل وارد کشور شده بود، حالا وارد گمرک تهران شده است.

بر این اساس، سوم دی ماه نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی در بندر لنگه پهلودهی کرد و کار ترخیص این خودروها آغاز شد. این محموله شامل ۲۲ خودرو و شش نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که از کره جنوبی، وارد بندرگاه بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان شد.

این خودروها بعد از انجام تشریفات و اخذ مجوزهای لازم به گمرک اظهار خواهد شد و بعد از پرداخت حقوق گمرکی فرایند ترخیص آغاز می‌شود.

شوی عرضه قطره چکانی در بورس کالا

در همین حال، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز جدیداً از ورود یک کشتی با بار جدید خودروهای وارداتی در هفته جاری به کشور خبر داد.

وی همچنین گفت: سه محموله خودرویی دیگر در راه ایران است.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، پس از ورود و تخلیه بار نخستین کشتی حامل خودروهای وارداتی در بندر لنگه در شنبه هفته گذشته (سوم دی‌ماه)، یک محموله دیگر نیز در هفته‌ گذشته وارد کشور شد. بر این اساس تاکنون دو محموله خودرویی به بنادر کشور وارد شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته، سه محموله دیگر نیز وارد شود.

واردات خودرو

طبق اعلام قالیباف، برای عرضه و فروش خودروهای وارداتی به صورت تحویل فوری و سه ماهه از هفته سوم دی ماه در بورس کالا برنامه‌ریزی شده است.

در کنار تعداد ناچیز خودروهای وارداتی باید به قیمت بالای این خودروها نیز توجه کرد که با توجه به نرخ بالای دلار و هزینه های واردات بعید است اقشار متوسط جامعه توان خرید آن را داشته باشند.

در نتیجه، قیمت بالا و تعداد پایین خودروهای وارداتی تاثیر خاصی بر بازار خودرو کشور نخواهد داشت و بیشتر از اثرگذاری آن، شاهد هیاهوی وزارت صمت برای این واردات هستیم.

راهکاری برای کاهش التهاب بازار

در این میان، برخی کارشناسان، واردات خودروهای دست دوم را به عنوان راهکاری برای کاهش التهاب بازار خودرو عنوان می کنند.

به گفته آنها، سال‌هاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود نیز دارای صنایع داخلی تولید خودرو هستند، برای افزایش رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت‌ها و افزایش استانداردهای زیست‌محیطی، واردات خودروهای دست دوم و کارکرده شرکت‌های بزرگ خودروسازی را تحت شرایط خاص تسهیل کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در شرایط تحریم و با وجود سایر محدودیت‌ها، واردات خودروهای دست دوم باکیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تا حدی کاهش دهد. این موضوع قابلیت پیگیری از سوی مسئولان دولتی و همچنین مجلس را داراست.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید