هشدار بارش‌ های شدید در ۱۰ استان

0
سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش‌های سیل‌آسای باران و برف سنگین در ۱۰ استان از احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در جزایر شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز و در استان هرمزگان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب استان‌های فارس و کرمان بارندگی، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است.

از بعدازظهر امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش باران، وزش باد و در برخی مناطق شمال عرب بارش برف و باران پیش بینی می‌شود. یکشنبه ضمن تشدید بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر، در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق بارش باران و برف و در مناطق شرقی و جنوب شرق بارش پراکنده پیش بینی شده است.

روز دوشنبه در نوار شمالی و ارتفاعات البرز بارش برف و باران روی می‌دهد و در این روز با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در استان‌های واقع در جنوب غرب بارش برف و باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود. سه‌شنبه سامانه بارشی در اکثر مناطق کشور به‌جز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان،‌ آذربایجان غربی و کردستان فعال است. روز چهارشنبه سامانه بارشی در شمال شرق کشور و استان‌های گیلان و اردبیل باعث بارش می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا کاهش محسوس دما در سواحل شمالی و اردبیل روی می‌دهد.

توصیف سامانه: سامانه با بارش‌های شدید

زمان شروع: شنبه 1401/10/17

زمان پایان: شنبه 1401/10/17

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ

منطقه اثر: هرمزگان، جنوب کرمان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، احتمال تاخیر و لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر‌ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه 1401/10/17

زمان پایان: شنبه 1401/10/17

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، جنوب فارس.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال جاری شدن روان آب و آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر، احتمال صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی، اجتناب از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی.

توصیف سامانه دوم: بارش باران و برف

زمان شروع: اواخر وقت شنبه 1401/10/17

زمان پایان: یکشنبه 1401/10/18

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما (به‌ویژه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل)، رخداد مه.

منطقه اثر: گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در تردد، یخ زدگی، احتمال تاخیر در پروازها، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو ، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز.

توصیف سامانه: پایداری جو همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی

زمان پایان: پیش از ظهر شنبه 1401/10/17

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر: تهران و کرج

اثر مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا در حدناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک، به ویژه در مناطق پرتردد) تا حد ناسالم.

توصیه: مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید