منفعت تولیدکننده و مصرف‌کننده با عرضه خودرو در بورس

0
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا باعث ایجاد تعادل در بازار و کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود، گفت: با توجه به ایجاد فضای رقابتی با عرضه خودرو در بورس هم تولیدکننده و هم مصرف کننده منفعت می‌برند.

به گزارش نبض صنعت، عباس آرگون در مورد مخالفت برخی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار داشت: تعیین قیمت خودرو در بورس و به صورت رقابتی، قطعاً بهتر است، زیرا با قیمت دستوری هم تولید و مصرف‌کننده زیان می‌کنند.

وی افزود: با قیمت تعیین شده و فروش به صورت قرعه کشی، خودروساز زیر قیمت تمام شده محصول نهایی را باید بفروشد.

آرگون خاطرنشان کرد: با فروش خودرو به صورت قرعه کشی، دست مصرف‌کننده واقعی از دستیابی به محصول کوتاه می‌شود، زیرا برخی افرادی اقدام به خرید می‌کنند که قصد دارند بعد از یک بازده زمانی خودرو را با سود بیشتر به فروش برسانند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت شفاف و رقابتی به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده تمام می‌شود، تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس و قیمت واقعی شرایط را به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که تولیدکننده به دنبال ارتقای کیفیت و مدیریت محصول باشد تا رضایتمندی مشتری را کسب کند.

رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران گفت: قیمت گذاری دستوری تولیدکننده را در معرض زیان قرار می‌دهد، به همین دلیل در بخش‌هایی کیفیت‌ها را کاهش می‌دهد تا قیمت تمام شده را پایین نگه دارد و ضرر کمتری کند.

آرگون بیان کرد: با انجام قرعه کشی، مصرف‌کننده و تولیدکننده زیان می‌کردند و همچنین سهامدار شرکت‌ها هم متضرر می‌شدند، به همین دلیل موافق عرضه خودرو در بورس هستم، البته باید از قیمت سازی در این بخش جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: با عرضه خودرو در بورس باید مراقبت‌های لازم انجام شود تا قیمت کاذب ایجاد نشود و برخی با سوءاستفاده نرخ محصول نهایی را بالا ببرند به طوری که مصرف‌کننده زیان کند.

رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی با بیان اینکه با واردات هم‌زمان خودرو، رقابت نیز در بازار ایجاد می‌شود، اظهار داشت: این روند خروج از انحصار در بازار را رقم می‌زند که منفعت تولیدکننده و مصرف‌کننده را به دنبال دارد، زیرا تولیدکننده کیفیت را افزایش می‌دهد و مصرف‌کننده حق انتخاب بیشتری دارد و مجبور نیست فقط از تولیدات داخلی خرید کند.

بیشتر بخوانید : عرضه خودرو در بورس به سود همه به‌جز دلالان

آرگون با بیان اینکه انحصار موجب افت کیفی محصول می‌شود، گفت: از سوی دیگر خرید از طریق واسطه موجب بالا بودن قیمت برای مصرف‌کننده می‌شود که ضرر را برای هر دو سو در پی دارد.

به گفته وی، اختلاف قیمت بازار و کارخانه تقاضای کاذب را افزایش می‌دهد که عرضه در بورس می‌تواند تعادل را در این بازار ایجاد کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید