صرفه جویی یک میلیارد دلاری با بومی‌سازی در صنعت فولاد

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری حاصل از بومی سازی در صنعت فولاد در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، بهرام سبحانی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران در محل هتل المپیک تهران افزود: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان با بیش از ۳۰ میلیون تومان تولید در سال است.

وی گفت: با وجود این توفیق اما وابستگی‌ها به خارج از کشور به این صنعت زیاد بود و باید محلی برای عرضه توانمندی‌ها از یک سو و همچنین اعلام نیازمندی‌های فولادی‌ها و زنجیره آهن و فولاد ایجاد می‌شد، بر این اساس جشنواره ملی فولاد ایران راه‌اندازی شد.

این مقام صنفی از انعقاد ۴۰۰ تفاهم‌نامه در بومی‌سازی در سه جشنواره گذشته خبر داد که بیش از یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

وی یادآور شد: در گذشته در برخی زمینه‌ها نظیر تامین کاتالیست‌ها، وابستگی به شرکت‌هایی از آمریکا، ژاپن، چین و هند وجود داشت که بعضاً خواسته‌های استثماری داشتند.

سبحانی خاطرنشان کرد: امروز در این زمینه حرکت‌های خوبی در کشور آغاز شده و علاوه بر آن در زمینه قالب‌های مسی، روغن گریس‌ها، قطعات فرسایشی، خورنده‌ها و غیره که جزو هزینه‌های مستمر تولید هستند، در زمینه بومی‌سازی گام‌های اساسی برداشته شده است.

سبحانی از ورود نخستین ترانسفورماتورهای کوره‌های فولادی به بازار در آینده نزدیک خبر داد، در حالی که در گذشته در این زمینه وابسته به شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی بودیم که تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی مانعی برای مراوده با آنها و تامین نیازها بود.

وی از سرمایه‌گذارانی که به این عرصه ورود کرده و ریسک سرمایه‌گذاری را تقبل می‌کنند، همچنین از شرکت‌هایی که قطعات بومی‌سازی شده را خریداری می‌کنند تقدیر کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ باید به مقوله بومی‌سازی میدان دهند، زیرا در شرایط تحریمی و محدودیت‌های ارزی خدمت بزرگی به کشور است.

بیشتر بخوانید : ارزبری هر تن فولاد به ۶۰ دلار کاهش یافت

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: امروز به‌جز در الکترو گرافیک‌ها و برخی قطعات کوچک که نیازمند بومی‌سازی است، تقریباً صفر تا ۱۰۰ مایحتاج صنعت فولاد در کشور تولید می‌شود.

سبحانی تاکید کرد: این جشنواره به همایش تا تامین نیازهای صنعت فولاد در داخل کشور و ورود به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با وجود نیروهای متخصص و شرکت‌های دانش بنیان از یک‌سو و همچنین فشارها و محدودیت‌های بین‌المللی از سوی دیگر، باید به این سمت سو حرکت و تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرد.

این مقام صنفی از کمبود و محدودیت‌های برق و گاز در این صنعت انتقاد کرد و گفت: نباید اجازه داد این صنعت بالنده که طی چند سال گذشته توانسته جایگاه دهم جهان را به دست بیاورد با مشکل مواجه شود؛ این در حالی است که کل زنجیره معدن و فولاد کمتر از چهار درصد گاز و ۱۰ درصد برق کشور را مصرف می‌کند.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت بومی‌سازی، حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری با حضور و مشارکت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان مطرح داخلی، توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و حمایت ایمیدرو از امروز تا ۲۲ دی‌ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید