کاهش صادرات غیرنفتی در 9 ماه نخست سال جاری

0
رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: صادرات غیرنفتی در 9 نخست سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. اما در 10 روز اول دی صادرات گاز طبیعی باعث شد که تراز صادرات مثبت شود.

به گزارش نبض صنعت، چهل و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد در این نشست خوانساری با اشاره به کاهش حجم صادرات در 9 ماهه نخست سال جاری، گفت: صادرات غیرنفتی در 9 نخست سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. اما در 10 روز اول دی صادرات گاز طبیعی باعث شد که تراز صادرات مثبت شود.

وی دلیل اصلی ناسازگاری توسعه صادرات چند نرخی بودن ارز عنوان کرد و افزود: قیمت تمام شده صادرات با ارز روز است این در حالیست که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را باید ارزان‌تر بفروشند و این موضوع به صادرات لطمه وارد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری و اثرگذاری آن در کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی، خاطر نشان کرد: کمبود نقدینگی بنگاه‌ها موضوعی است که مدت‌ها با آن اشاره می‌کنیم و متاسفانه بانک‌ها به‌عنوان تامین‌کنندگان نقدینگی بنگا‌ه‌ها نتوانستند مشکل نقدینگی بنگاه‌های کوچک و متوسط را حل کنند.

خوانساری با اشاره به برگزاری همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران و هفتمین مراسم امین الضرب، گفت: فعالان اقتصادی که در این شرایط دشوار به روند کار ادامه می‌دهند جای تقدیر و تشکر دارند و برخی شرکت‌ها توانسته‌اند با وجود این مشکلات به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی در پایان اضافه کرد: انتخابات اتاق بازرگانی پیش‌روست و در سراسر کشور قرار است که انجام شود، امیدواریم که شاهد برگزاری انتخابات پرشور باشیم.

همچنین در این نشست فرزین فردیس عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با استناد به گزارش سالنامه مهاجرتی پژوهشگران دانشگاه شریف، گفت: نکاتی که در این سالنامه ارائه می‌شود هر سال پرمحتواتر می‌شود و در این گزارش آمده است که چگونه کشورها در فضای رقابت بین‌المللی برای جذب سرمایه انسانی تلاش می‌کنند وچقدر این رقابت پیچیده شده است.

بیشتر بخوانید : سهم ۹.۷ درصدی صنعت از صادرات غیرنفتی

وی ادامه داد: رشد جذب نیروی انسانی مسلط به دانش و مهارت خاص روز به روز در حال افزایش است و گاهی اغواکننده شده است.

فردیس با اشاره به مهاجرت مجازی، خاطر نشان کرد: بعد از شیوع بیماری کرونا و امکان دورکاری برای افراد شرایط برای مهاجرت مجازی نیز فراهم شده است و این زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: کشورهای منطقه مانند ترکیه، امارات، قطر و عربستان پروژه‌های بلندپروازنه خود را در زمینه‌های اقتصادی دنبال می‌کنند این در حالیست که در ایران مهاجرت به موضوع عام و توده‌وار تبدیل شده است و در هر صنفی این موضوع اتفاق می‌افتد و دلایل این مهاجرت نیز هر روز پرنگ‌تر می شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید