قیمت گذاری دستوری خودرو ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب دولت پراند

0
خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو
مدیرعامل ایران خودرو گفت: با قیمت گذاری دستوری خودرو طی چند سال اخیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب دولت خارج شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، مهدی خطیبی در مراسم آغاز تولید موتور جدید ایران خودرو اظهار داشت: امسال شاهد افزایش ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید ایران خودرو نسبت به سال قبل بودیم و به همین میزان افزایش تحویل و صدور فاکتور را داشته ایم.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری، صنعت خودرو را آزار می دهد، افزود: در حال حاضر ۳۸ درصد سهم مالی بازار خودرو و ۱۲ درصد تعداد خودروهای تولیدی به شرکتهای غیر از ایران خودرو و سایپا اختصاص دارد که با توجه به این اعداد، باید در موضوع انحصاری بودن یا نبودن صنعت خودرو بازنگری کلی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: خروج ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب خودروسازان

بیشتر بخوانید: موتور جدید ایران خودرو رونمایی شد

خطیبی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب خودروسازان رفته است، گفت: باید مشخص شود که این رقم عاید چه افرادی شده است؟ این در حالی است که یک چهارم مردم از طریق سهام عدالت، سهامدار ایران خودرو هستند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف ماده ۹۰ سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد و افزود: دولت مکلف به جبران زیان بنگاه هایی است که باید محصولشان را با قیمت دستوری عرضه کنند.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: امسال یک میلیارد دلار بودجه تعریف کرده ایم، این رقم از کجا باید تامین شود؟ چرا که طوری در جامعه تعریف شده که ایران خودرو و سایپا باید زیان دهند.

به گفته وی، از ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی که از جیب خودروسازان خارج شده، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از کف دولت رفته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در ادامه اظهار داشت: همانطور که قول داده بودیم که در هر ماه رونمایی یا معرفی داشته باشیم،  دهمین ماه مختص به رونمایی از موتوری است که به معنای واقعی ارتقا یافته و متفاوت از آن است که در موتورها تاکنون شاهد بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: این موتور جدید در مرحله نخست بر روی خودروی دنا نصب شده است، اوایل سال آینده بر روی تارا و در مرداد یا شهریور ماه ١۴٠٢ بر روی خودروی ری‌را یا پروژه‌ TF21 نصب خواهد شد و در سال آینده ٣۵ درصد محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو مجهز به این موتور خواهد شد.

به گفته خطیبی، از طراحی تا ساخت این موتورها و مالکیت معنوی آن در اختیار ایران‌ خودرو بوده است. قطعا تولید این موتور کمک خواهد کرد که تولیدات ایران‌ خودرو با کیفیت‌تر تولید شوند و با سرعت افزایش تولید هم موثر باشد. تولید انبوه این موتور از امروز آغاز شده و قابلیت ١٠٠٠ دستگاه در روز را دارد.

وی تاکید کرد: فرق این موتور با سایر موتوری که در خودرو دنا نصب است، ٢۵ نیوتن بر متر گشتاور موتور و ١۵ اسب بخار قدرت موتور اضافه شده است. همچنین وزن آن چهار کیلوگرم کاهش یافته و مصرف سوخت را ١٠ درصد کاهش خواهد داد. طراحی شکل موتور نیز تغییر کرده و تمام قطعات تشکیل دهنده موتور عوض شده است.

خطیبی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش ١۵٠ هزار دستگاهی خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شده است و به همین میزان، تحویل و  صدور فاکتور خودروها افزایش داشته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید