اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از اولویت های بودجه ۱۴۰۲ است

0
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از جمله اولویت‌ها در برنامه ریزی برای بودجه سال ۱۴۰۲ را اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی دانست و گفت:‌ این کار امر بسیار مهمی است و باید بر این موضوع نیز تمرکز کنیم که مردم متناسب با تورم یارانه دریافت کنند.

به گزارش نبض صنعت، سیدسلمان ذاکر در خصوص اولویت هایی که در حوزه های اجتماعی باید در تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود، بیان کرد:‌ آنچه که مربوط به کمیسیون اجتماعی می شود، اولا در لایحه بودجه سال آینده باید قشر آسیب پذیر را تامین و تقویت کنیم، یعنی از جهت اقلام و ارزاق عمومی و درآمد نسبی باید به حدی برسانیم که سختی نکشند و نگرانی نداشته باشند.

در بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ الکترونیکی باید برقرار شود

وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی که تورم سنگین وجود دارد، باید نسبت به اقشار کم درآمد تا دهک های ۵ و ۶ ملاحظات شدیدی داشته باشیم و افراد زیر نظر کمیته امداد و سازمان بهزیستی و اقشاری که واقعا درآمد و مستمری ندارند در نظر گرفته شوند. راهکار این مساله نیز این است که حتما کالابرگ الکترونیکی باید برقرار شود و مردم بدانند که کالاهای اساسی زندگی مانند مرغ، گوشت، روغن و چایی به صورت ارزان تامین شود، چراکه تامین این کالاها هزینه ای برای دولت نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ دولت باید اول درآمد مردم را برای زندگی تا دهک های ۵ و ۶ تامین کند،‌ بنابراین تلاش می کنیم که دولت کالابرگ الکترونیکی را که قانون هم است عملیاتی و اجرا کند، چراکه نیاز مردم است.

بیشتر بخوانید : استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است

ذاکر با بیان اینکه باید یارانه با تورم تنظیم شود، عنوان کرد:‌ این کار امر بسیار مهمی است. نباید اینگونه باشد که تورم به آسمان برسد و از سوی دیگر بگوییم ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به هر یک از مردم می دهیم و این کافی است، بلکه باید بر این موضوع تمرکز کنیم که دهک های ۵ و ۶ نیز متناسب با تورم یارانه داشته باشند.

اشتغال و مسکن جوانان دو موضوع مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید باشد

وی در ادامه در خصوص قدم های اول کمیسیون اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که می تواند گره گشا باشد، تصریح کرد: نکته بعدی که در بودجه سال ۱۴۰۲ باید مدنظر قرار گیرد موضوع اشتغال و مسکن جوانان است، چراکه بحث ازدواج جوانان در کنار مسکن به اشتغال گره خورده است، ‌یعنی اگر اشتغال باشد ازدواج هم هست. همچنین تسهیلاتی که برای اشتغال در نظر گرفته می شود باید دقیق باشد و فضاهای ایجاد اشتغال برای جوانان مانند بخش خصوصی و تعاونی کشور نیز در نظر گرفته شوند. در کنار این موارد اشتغال و مسکن هم که لازمه ازدواج است صد در صد برای اقشار کم درآمد و بی درآمد و به خصوص برای جوانان را باید فراهم کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصریح کرد: در بحث معضلات بانکی قانون بانکداری کشور اصلاح شد که به شورای نگهبان رفته است و ان شاءالله تایید شود که در صورت تایید می تواند موضوع را کنترل کند. همچنین مدیریت جدید بانک مرکزی می تواند در خصوص بی نظمی بانک ها، مانع شدن برای ارائه تسهیلات و یا کنترل تورم قدم های خوبی بردارد و آن را ساماندهی کند.

ذاکر در خصوص یکی از نقاط قوت بودجه سال ۱۴۰۲ که در گزارش اولیه مرکز پژوهش های مجلس «گسترش پوشش بیمه» ذکر شده نیز یادآور شد:‌ این نقطه قوت بیمه تامین اجتماعی است که براساس قانون اساسی همه مردم باید از بیمه سلامت و تامین اجتماعی بهره مند شوند. یعنی حتی جوانی که مشغول به کار نیست دولت باید حتما بیمه او را بدهد تا لااقل عمر او هدر نرود و در آینده که شغلی پیدا کرد بتواند بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد. الان خیلی از جوانان می گویند که ما می توانیم کم و بیش روزیمان را به دست بیاوریم، اما توان پرداخت حق بیمه بیش از یک میلیون تومان را نه خودمان و نه پدر و مادرمان نداریم.

با کنترل تورم رضایت مردم از حاکمیت بیشتر می شود

وی افزود:‌ همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید در این عرصه دیده شوند و حقوق آنها باید متناسب با تورم باشد تا بتوانیم اقشار مردم را نسبت به حاکمیت راضی تر کنیم. فکر کنم سال بعد سال رضایتمندی بیشتر مردم از حاکمیت، دولت و مجلس خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه در گزارش اولیه مرکز پژوهش های مجلس آمده است که «با توجه به کاهش اثر شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی، در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است که با فرض تداوم وضعیت موجود، نرخ تورم نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر ولی همچنان بالای ۴۰ درصد باشد، آیا این امکان پذیر است، گفت: رئیس جمهور اعلام کردند که یکی از برنامه های اساسی دولت پایین آوردن قیمت سکه و ارز است و بانک مرکزی و تیم اقتصادی آقای رئیسی می تواند در این خصوص موفق باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید