یورو سهمیه‌ای هم به بازار آمد

0
بانک مرکزی تصمیم گرفته است از امروز چهارم بهمن‌ماه تا سقف پنج هزار یورو ارز دولتی در صرافی‌ها عرضه کند. اقدامی که ممکن است یورو را هم به سرنوشت دلار دچار کند. اما هر فرد با خرید سهمیه خود چند میلیون تومان سود می‌کند؟

به گزارش نبض صنعت، علاوه بر دلار دولتی حالا بانک مرکزی تصمیم به عرضه یورو در صرافی‌ها گرفته است. از امروز، چهارم بهمن‌ماه مردم می‌توانند تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن مطابق با نرخ بازار متشکل ارزی، ارز تهیه کنند.

این سهمیه در سال فقط یک بار به متقاضیان تعلق می‌گیرد و افرادی که از سهمیه دو هزار دلاری امسال خود استفاده کرده‌اند امکان خرید یورو با نرخ دولتی را ندارند.

این اولین باری است که بانک مرکزی تصمیم گرفته یورو با نرخ دولتی یا همان یوروی سهمیه‌ای توزیع کند. پیش از این سال‌ها دولت دلار با نرخ دولتی به مردم پرداخت می‌کرد و سهمیه هر فرد دو هزار دلار بود. اما حالا قرار است برای مدیریت بازار ارز و به رخ کشیدن منابع موجود، به هر کارت ملی 5 هزار یورو با نرخ 42 هزار و 672 تومان تعلق بگیرد.

دیروز سوم بهمن ماه قیمت یورو در بازار آزاد 48 هزار و 137 تومان قیمت داشت. اما نرخ یوروی دولتی یا به عبارتی قیمت یورو در بازار متشکل ارزی 42 هزار 672 تومان اعلام شده است. بنابراین هر فرد با خرید پنج هزار یورو سهمیه خود 29 میلیون و 640 هزار تومان سود می‌کند.

پیش از این خریداران یورو را از صرافی‌ها و دلالان تهیه می‌کردند و سهمیه دولتی تنها برای خرید ارز مسافرتی وجود داشت. سقف خرید یورو مسافرتی برای کشورهای دارای ویزا 500 یورو و برای کشوری‌هایی که مسافرت به آنها نیازی به ویزا ندارد 300 یورو است.

اما حالا رئیس کل جدید بانک مرکزی از سیاست توزیع یوروی دولتی رونمایی کرده تا احتمالا با این شیوه تقاضا برای دلار را کاهش دهد و بتواند قیمت دلار را مهار کند.

البته هنوز هم بازار خرید دلار سهمیه‌ای داغ است. دیروز سوم بهمن 1401 قیمت دلار دولتی در سامانه بازار متشکل ارزی 39 هزار و 381 تومان اعلام شده که با توجه به فاصله آن تا قیمت دلار بازار آزاد، اکنون صاحب هر کد ملی با استفاده از سهمیه خرید دلار می‌تواند حدود 11 میلیون تومان سود کسب می‌کند. برای دریافت این‌گونه سهمیه‌های دولتی تنها ارائه کدملی و حضور شخص خریدار نیاز است.

رواج اجاره کارت ملی

با شروع فروش دلار دولتی در بازار متشکل ارزی و همزمان با افزایش قیمت در بازار آزاد، برخی دلالان اقدام به اجاره کارت ملی افرادی کردند که خود قادر به تامین هزینه خرید دو هزار دلار نبودند.

دلالان پیشتر برای اجاره هر کارت ملی ابتدا بین 250 تا 500 هزار تومان پرداخت می‌کردند. به تدریج با افزایش فاصله دلار دولتی و دلار آزاد، این رقم هم با افزایش مواجه شد و به 600 تا 700 هزار تومان رسید. اما اکنون طبق بررسی‌ها این مبلغ تا حدود یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

بنابراین اجاره کارت ملی به طور باعث بروز رفتارهایی سوداگرانه در بازار شد و حالا این سوال مطرح است که آیا این دست از رفتارهای دلالی به بازار یورو هم سرایت خواهد کرد یا خیر؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید