اما و اگر‌های افزایش تولید لوازم خانگی

0
لوازم خانگی با قرارگرفتن در جایگاه دوم صنعت کشور پس از خودروسازی، برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است.

به گزارش نبض صنعت، محصولات لوازم‌خانگی هشت درصد سهم ارزشی صادرات صنعتی و هفت دهم درصد صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد، این اظهار نظر آقای فرشاد براتی معاون برنامه ریزی اتحادیه صنایع لوازم خانگی ایران است.

طبق ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه داخل) ,وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالا‌های مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده و یا براساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای و فنی برای مدیریت واردات استفاده کند که تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گویند این قانون باعث شد کارشان رونق بگیرد.

قربانی معاون صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌گوید: بعد از ممنوعیت واردات کالای مشابه داخلی واحد‌هایی که کمتر از ظرفیت کار می‌کردند، اکنون بیش از ظرفیت کار می‌کنند که این اتفاق خوبی برای کشور بوده است.

صحبت از بازار لوازم خانگی است، صنعتی که از زمان داخلی سازی اش دیگر نیازی به محصولات خارجی ندارد؛ یکی از تولید کنندگان لوازم خانگی می‌گوید از زمانی که کیفیت محصولات را ارتقا داده ایم، استقبال از این محصولات افزایش یافته است و طرفداران محصولات خارجی دیگر محصولات ایرانی را انتخاب می‌کنند، زیرا هم قیمت کم است و هم کیفیت افزایش یافته است. بخش عمده‌ای از محصولات ۱۰۰ درصد ایرانی است.

از مصرف کنندگان میزان رضایتشان را از محصولات داخلی پرسیدیم که می‌گویند از کیفیت محصولات ایرانی رضایت دارند، زیرا که هم هزینه‌های مناسبی دارد و با کیفیت هستند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز با تاکید بر اینکه محصولات ایرانی باید با رویکرد صادراتی تولید شوند افزود: صنعت لوازم خانگی پس از نفت یکی از بزرگترین و ارز آورترین صنایع کشور است البته اگر انحصار در این حوزه برداشته شود و دولت از آن حمایت کند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده دغدغه آزادسازی واردات را دارد گفت: در چهار سال گذشته پس از توقف واردات، تولید از لحاظ کیفی و کمی افزایش یافته است، اما تامین مواد اولیه تا تولید کالا همچنان نیازمند حمایت دولت است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بالا بودن هزینه‌های سربار را دلیل افزایش قیمت در تولیدات ایرانی دانست و ادامه داد: سال ۹۶ قیمت یک لباسشویی تمام اتوماتیک ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومان بود که هم اکنون این رقم به ۷ میلیون تومان رسیده است، یخچال ساید بای ساید ایرانی از یک میلیون و نیم به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

پازوکی با بیان اینکه کمبود عرضه کالا از سوی تولیدکننده و افزایش قیمت سبب کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضا شده است گفت: شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی که مدعی افزایش تولید پس از ممنوعیت ورود کالا هستند باید کالای خود را به بازار عرضه کنند این درحالی است که کمبود کالا و افزایش قیمت سبب بروز دغدغه برای کسبه به دلیل رکود بازار شده است.

بیشتر بخوانید : وزارت صنعت با افزایش قیمت لوازم خانگی مخالف است

وی با تاکید بر اینکه دولت باید مواد اولیه را با قیمت مناسب به تولیدکننده بدهد افزود: دولت برای حمایت از تولیدکننده باید تا ۵ سال پس از شروع فعالیت واحد‌ها از گرفتن مالیات و حق بیمه کارگری چشم پوشی کند تا تولید توانمند شود.

مشکلاتی هم بر سر راه تولید کنندگان لوازم خانگی وجود دارد که تولید کنندگان کمبود مواد اولیه، کمبود فضا و نبود گاز را از موانع تولید این صنعت می‌دانند.

محسن شکراللهی مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره رشد کمی و کیفی تولید تلویزیون افزود: از لحاظ کمی در ۹ ماهه امسال، توانستیم به اندازه کل سال قبل تولید کنیم و امیدواریم تا آخر سال بتوانیم به دو میلیون دستگاه برسیم، از لحاظ کیفیت هم واحد‌های تولیدی توانستند به فناوری‌های خوبی دست پیدا کنند ضمن اینکه عمر ساخت داخل را هم افزایش دهند.

وی افزود: در بعضی از واحد‌های تولید تلویزیون، هم اکنون از حدود ۳۰ درصد عمر ساخت به ۵۰ درصد رسیده ایم البته در بحث سیستم عاملی که توسط برخی از شرکت‌های خارجی تحریم شده بودیم توانستیم به خودکفایی برسیم و امیدواریم واحد‌های تولیدی در سال آینده طرح‌های توسعه‌ای را افزایش داده و به حدود ۶۵ درصد برسانند که با تحقق این امر، در صادرات تلویزیون گام‌های خوبی خواهیم برداشت.

شکراللهی با اشاره به گسترده گی شبکه‌های مختلف تلویزیون و تنوع ذائقه مردم گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تولید شد که نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه بود بنابراین ۵۰۰ هزار دستگاه بعضا از طریق قاچاق تامین شد؛ امسال با برنامه ریزی‌های انجام شده، تمرکزمان بر تولید داخل است تا بتوانیم نیاز داخل را صددر صد تامین کنیم.

بر اساس این گزارش، لوازم خانگی با قرارگرفتن در جایگاه دوم صنعت کشور پس از خودروسازی، برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید