در تولید فولاد از هدف گذاری‌ها عقب افتادیم

0
فولاد
مدیر اجرایی انجمن تولیدکندگان فولاد ایران گفت: در سال گذشته به‌واسطه محدودیت‌های برق و گاز، حدود ۶ میلیون تن از برنامه هدف‌گذاری شده عقب افتادیم.

به گزارش نبض صنعت، وحید یعقوبی با اشاره به اولویت‌های صنعت فولاد در برنامه هفتم توسعه، افزود: زیرساخت‌ها، صادرات آسان‌تر و تأمین مواد اولیه مورد نیاز باید در این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص محدودیت‌های اعمالی برای فولادی‌ها افزود: بحث گاز یک چالش عمده در زنجیره فولاد است که در سال‌های اخیر بسیار هم پررنگ شده است.

یعقوبی ادامه داد: از حدود چند سال گذشته محدودیت‌های گازی برای واحد‌ها در زمستان به طور مثال برای یک ماه اعمال می‌شد و واحد‌های احیای مستقیم فولاد هم برای این مدت برنامه‌ریزی می‌کردند و معمولاً این یک ماه را به فعالیت‌های تعمیراتی اختصاص می‌دادند تا از این فرصت بهره ببرند و متحمل کمترین آسیب شوند، اما از سال گذشته این محدودیت‌های گاز بسیار شدید شد و حدود دو ماه و نیم واحد‌های احیای مستقیم فولادی یا تعطیل بودند یا با محدودیت بسیار شدید کار می‌کردند که این محدودیت‌ها، تأثیر خود را بر کل زنجیره گذاشت.

بیشتر بخوانید : قطع گاز دسترسی به اهداف فولادی را مشکل می‌کند

وی گفت: در سال گذشته به‌واسطه محدودیت‌های برق و گاز، حدود ۶ میلیون تن از برنامه هدف‌گذاری شده عقب افتادیم.

مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در تابستان امسال علیرغم اینکه شاهد مدیریت بهتر تأمین برق البته در مقایسه با سال گذشته بودیم، افزود: در مورد گاز، امسال محدودیت‌ها زودرس شد. برنامه ما این بود که از حدود دی ماه محدودیت‌ها آغاز شود، اما از اوایل آذرماه محدودیت گاز برای فولادی‌ها اعمال شد.

به گفته یعقوبی، در ابتدا محدودیت‌ها بر ۳۰ درصد، سپس ۵۰ و ۷۰ درصدی بود و اکنون کارخانه‌های فولادی نیمه شمالی کشور (عمدتاً کارخانه‌های احیای مستقیم) به صورت کامل گازشان قطع شده و واحد‌ها تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به ارزآور بودن صنعت فولاد برای کشور، گفت: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر به لحاظ برنامه‌های کلان در حوزه زیرساخت‌ها و عدم رفع این معضلات، مورد بی مهری‌های فراوانی قرار گرفته است.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: وجود زیرساخت مناسب یکی از مؤلفه‌های مورد نیاز فولاد است که باید به آن توجه بیشتری شود، چرا که زیرساخت‌های موجود، متناسب با توسعه‌ای که در فولاد رخ داده، نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید