ثبات قیمت سیمان به‌رغم کاهش تولید

0
پیش‌بینی می‌شد کاهش تولید شرکت‌های سیمانی به دلیل افت چشمگیر سهمیه گاز آنها قیمت سیمان را افزایش دهد. با این حال این اتفاق نیفتاد و بازار سیمان در ثبات است.

به گزارش نبض صنعت، قیمت سیمان با وجود کاهش عرضه آن در بازار مصالح ساختمانی گران نشده است.

با شروع فصل سرما و در پی آن کاهش سهمیه گاز و قطعی برق صنایع از جمله صنعت سیمان انتظار می‌رفت کاهش تولید، افزایش قیمت سیمان را در پی داشته باشد.

از حدود یک ماه پیش تاکنون سهمیه گاز شرکت‌های سیمانی نصف شده است و شرکت‌هایی هم که در جوار شهرهای بزرگ مستقر هستند، امکان سوزاندن مازوت به عنوان سوخت جایگزین را ندارند. در پی این اتفاق 50 کارخانه سیمان کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

با همه اینها اما قیمت سیمان این روزها در هفته دوم بهمن تغییر خاصی را تجربه نکرده است.

قیمت سیمان تیپ دو در هر کیسه 50 کیلویی در هفته آخر دی به طور میانگین 45 هزار تومان بود. این قیمت اکنون در هفته دوم بهمن نیز برقرار است و هر پاکت از محصول یادشده در همین حوالی معامله می‌شود. علاوه بر این قیمت هر تن سیمان تیپ دو نیز مانند ماه گذشته در حوالی 900 هزار تومان می‌چرخد.

کسادی بازار مانع از گرانی شد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور وجود ثبات در بازار سیمان را علی‌رغم کاهش تولید تایید کرد و اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، نیز در اظهارنظر در این باره به تجارت‌نیوز گفت: شاید قیمت سیمان در بورس کالا هفت تا هشت درصد افزایش قیمت را تجربه کند اما در بازار آزاد که قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، تغییر محسوسی در قیمت سیمان مشاهده نشده است.

وی افزود: گاز شرکت‌های سیمانی قطع است اما کلینکر موجود است و تولید هر چند با حجم پایین ادامه دارد؛ در چنین شرایطی تقاضا برای این حجم کنونی تولید نیز ضعیف است. رکود کلی حاکم بر صنعت ساخت و ساز و عقب‌افتادگی مقطعی ساخت پروژه‌ها به دلیل سرما و بارندگی تقاضا را از عرضه کمتر کرده است و این کمبود تقاضا مانع از افزایش قیمت سیمان در شرایط کاهش تولید شده است.

با این تفاسیر بازار کنونی سیمان دست‌کم در یک ماه پیش رو همچنان در ثبات است و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط اسفند نیز این جریان برقرار باشد و قیمت سیمان تغییری نکند.

بیشتر بخوانید : رشد ۶ درصدی تولید سیمان در ۹ ماه امسال

شروع فصل گرما و بازگشت سهمیه گاز شرکت‌های سیمانی به حجم سابق و افزون بر آن ازسرگیری ساخت ‌و سازها به میزان سابق مواردی هستند که می‌تواند در رویه جاری تغییراتی ایجاد کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید