داخلی سازی ۷۵ درصدی محصولات لوازم خانگی

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
­رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: ۷۵ درصد لوازم خانگی داخلی سازی شده و فقط ۲۵ درصد آن شامل موتور و پمپ، وارد می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، اکبر پازوکی افزود: ۷۵ درصد لوزم خانگی داخلی سازی شده و ۲۵ تا ۳۰ درصد مانند موتور و پمپ وارد می‌شود ضمن اینکه در حوزه لوازم صوتی و تصویری بر خلاف لوازم خانگی, ۴۰ درصد داخلی سازی شده است و ۶۰ درصد وارد می‌شود.

­رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات، باعث شد خلا ۴۰ ساله نبود لوازم خانگی داخلی در کشور جبران شود و تولید لوازم خانگی افزایش یابد گفت: مشکلی که در این میان وجود داشت، این بود که در دوران ممنوعیت واردات، برنامه ریزی بلند مدت یا حتی کوتاه مدت برای افزایش تولید وجود نداشت، نمی‌دانستیم تولیدات داخلی کفاف نیاز داخل را می‌دهد یا خیر؟ به سرمایه گذاری منجر می‌شود یا خیر؟؛ به دلیل همین بی برنامگی، کارخانجات تولیدی مانند ارج و آزمایش راکد ماندند.

پازوکی گفت: چرا اکنون نباید صادرات لوازم خانگی با نام نشان (برند) ملی داشته باشیم؟ عمق ساخت محصولات صنعت لوازم خانگی داخلی به ۷۵ درصد رسیده، اما مواد اولیه همین کالا که داخلی سازی شده، با قیمت آزاد در بورس عرضه می‌شود و با قیمت دلار آزاد به دست تولید کننده می‌رسد.

صفدری اضافه کرد: در سال‌های گذشته نام نشان‌هایی (برندهایی) مانند بوش آلمان، جنرال الکتریک و برند‌های خارجی کشور را ترک کردند و محصولات ایرانی سلیقه مشتری شد به صورتی که همین تقاضا، باعث شد خدمات پس از فروش هم رونق بگیرد.

بیشتر بخوانید : قاچاق لوازم خانگی شدت گرفت

وی گفت: در برخی محصولات مانند مکروفر یا مکرویو تولید داخلی نداشته ایم که یکی از شرکت‌ها مجوز تولید آن را دریافت کرد و قرار است سال آینده ۳۰ درصد بومی سازی کند. با این وجود چرا نباید چشم اندازی در حوزه لوازم خانگی داشته باشیم؟

­رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به صادرات لوازم خانگی، گفت: اکنون صادرات داریم، اما چشمگیر نیست در صورتی که این توانایی در کشور وجود دارد که صادرات را افزایش دهیم، ما باید نام نشان ملی برای صادرات داشته باشیم، اکنون آلمان، کره، چین و بسیاری از کشور‌های دیگر نام نشان (برند) ملی برای صادرات دارند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید