زلزله ترکیه با بازار فولاد چه کرد؟

0
پیش‌بینی می‌شود در پی زلزله ترکیه قیمت قراضه فولاد و فروآلیاژهایی که در این کشور تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد کاهش یابد و قیمت محصولات نهایی فولاد در اتحادیه اروپا افزایش یابد.

به گزارش نبض صنعت، ترکیه از بازیگران موثر در بازار فولاد جهان به شمار می‌آید، بنابراین زلزله ترکیه این بازار را از لرزه‌های خود  در امان نگذاشته است.

در 11 ماه نخست سال گذشته میلادی ترکیه در کنار هند، کره جنوبی، چین و تایوان 51 درصد از نیاز اتحادیه اروپا را با محصولات نهایی فولادی تامین می‌کرد. در میان این کشورها ترکیه سهمی 15.2 درصدی از این بازار دارد و بیشتر از دیگر کشورهای یادشده محصولات نهایی فولادی به اتحادیه اروپا صادر می‌کند.

هرچند در ماه آخر سال گذشته میلادی صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا کاهش 25 درصدی را تجربه کرد، اما این کشور همچنان یکی از مبادی اصلی تامین محصولات نهایی فولادی به مقصد کشورهای عضو اتحادیه به شمار می‌آید.

بنابراین دور از انتظار نیست که در پی زلزله ترکیه و وقوع دو زمین‌لرزه سهمگین در ۳۴ کیلومتری غرب شهر صنعتی غازی‌ینتاب عرضه محصولات فولادی از سوی ترکیه از رویداد یادشده تاثیر بپذیرد.

ارزانی قراضه و فروآلیاژها در راه است؟

پس از زلزله ترکیه بندر مرسین این کشور بسته شده و فعالیت بندر اسکندرون نیز به دلیل خسارات برآمده از زلزله متوقف شده است. سطح جاده‌ها در اسکندرون از هم گسیخته و کانتینرهای بندر سقوط کرده اند. شهر اسکندرون تخریب شده و بندر آن دچار حریق شده است.

در پی این حوادث بنا بر گزارش کالانیش، معامله محصولات آهنی در ترکیه از روز دوشنبه و پس از وقوع زلزله متوقف شده است آن هم در شرایطی که دو بندر نام برده شده در ترکیه در جایگاه یکی از 10 کشور تولیدکننده برتر فولاد خام جهان تعطیل هستند و بسته شدن این بنادر توقف در صادرات و اختلال در بازار جهانی فولاد را در پی دارد.

با این حال از آنجایی بیشتر کارخانه‌های تولید فولاد در ترکیه در غرب این کشورمستقر هستند و زلزله در جنوب ترکیه اتفاق افتاده خبری مبنی بر تخریب واحدهای فولادسازی در این کشور منتشر نشده با این حال فعالیت شرکت آهن و فولاد اسکندرون متوقف و فارغ از واقعیت پیامدهای زلزله  فشاز روانی برآمده از این حادثه بازار فولاد را از خود متاثر کرده است.

قیمت فروآلیاژهایی که ترکیه بازار مصرف آنهاست کاهش می‌یابد چون در کم و کیف تقاضا از طرف ترکیه دست‌کم در کوتاه‌مدت ابهاماتی ایجاد شده است. همچنین محصولات فولادی که از ترکیه به بازارهای خارج از این کشور صادر می‌شود با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند چون این تصور به وجود آمده که عرضه از سوی ترکیه با اختلال رو‌به‌روست.

افزون بر اینها صنعت فولاد ترکیه وابستگی زیادی به واردات آهن قراضه دارد و به جاماندن حجم زیاد قراضه‌های برآمده از تخریب سازه‌های مسکونی و صنعتی می‌تواند تا اندازه‌ای نیاز واحدهای فولادی این کشور را تامین کند و از تقاضای ترکیه برای قراضه بکاهد، اتفاقی که کاهش قیمت قراضه را در پی خواهد داشت.

قیمت‌ها پس از زلزله ترکیه

در نهایت بورس فلزات لندن در روز سه شنبه 7 فوریه (18 بهمن) و یک روز پس از وقوع زلزله قیمت انواع محصولات فولادی را به شرح زیر ثبت کرده است:

قراضه فولاد سی‌اف‌آر ترکیه 415 دلار هر تن و میلگرد فوب ترکیه 710 دلار در تن ثبت شده است. قیمت قراضه نسبت به ماه پیش کاهشی و قیمت میلگرد افزایشی بوده است.

همچنین قیمت مس در بورس فلزات لندن نیز در این روز 8871 دلار در تن، آلومینیوم 2533 دلار در تن، روی 3131 دلار در تن، نیکل 27 هزار و 258 دلار در تن، سرب 2100 دلار در تن و روی 26 هزار و 880 دلار در تن ثبت شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید