پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان سال

0
بازار خودرو
بازار خودرو
قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت نوسانات زیادی را تجربه کرد. در این میان، برخی از خودروهای پرطرفدار رکوردهای جدید قیمتی را در کارنامه خود ثبت کردند و برخی از خودروها با کاهش جزئی همراه شدند. در میان این هیاهوی بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که قیمت‌ها تا پایان سال چه روندی را طی می‌کنند؟

به گزارش نبض صنعت، قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت نوسانات زیادی را تجربه کرد. در این میان، برخی از خودروهای پرطرفدار رکوردهای جدید قیمتی را در کارنامه خود ثبت کردند و برخی از خودروها با کاهش جزئی همراه شدند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان کاهش قیمت خودروها به میزان افزایش آن‌ها در روزهای پیشین خود نبود.

در میان این هیاهوی بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که قیمت‌ها تا پایان سال چه روندی را طی می‌کنند؟

افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو، رسم شب عید بازار

اسد کرمی نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: نوسانات نرخ ارز بسیار بر قیمت خودرو در بازار تاثیرگذار بود. اما از زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا افزایش یافت، بازار آشفته‌تر شد. برای مثال، خودروهایی که در بازار با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان معامله شد.

او افزود: حدود ۱۵ روز است که نرخ دلار از ۴۳ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان افزایش یافته است، اما بازار خودرو به این نوسان واکنشی نشان نداده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که بازار در وضعیت رکود قرار دارد و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران توضیح داد: خودرو داخلی در بازار کشور طی ۱۵ روز گذشته تنها پنج درصد کاهش قیمت داشته است. این در حالی است که پیش از آن ۳۰ درصد افزایش قیمت‌ها را تجربه کردیم. خودروهای خارجی نیز با افزایش قابل توجه قیمت‌ها همراه شده‌اند. برای مثال، خودرویی ۱۲ میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، در حالی که چهار سال پیش این خودرو ۴۰۰ میلیون تومان ارزش داشت.

کرمی گفت: هر سال بازار شب عید با ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش قیمت همراه می‌شود. این افزایش قیمت ارتباطی با نوسانات دلار ندارد. به نظر می‌رسد بازار خودرو در شب عید نیز به همین شکل باشد.

صعود پله‌ای قیمت‌ها در بازار

همچنین بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو گفت: هنگامی که نرخ دلار در کشور روند تصاعدی به خود می‌گیرد، کالاها نیز با افزایش قیمت همراه می‌شوند. البته باید اشاره کرد که این افزایش قیمت، مانند افزایش نرخ دلار نیست و قیمت‌ها به صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کنند.

او توضیح داد: عدم مدیریت بازار و صنعت خودرو کشور و تغییر تصمیم‌گیری در رابطه با شیوه عرضه خودرو، باعث شده است بازار سیاه خودرو کشور تقویت شود. شروط جدیدی که برای ثبت‌نام و خرید خودروهای کارخانه‌ای مطرح شده است، این پیام را به بازار سیاه کشور می‌دهد که عرضه همچنان قطره‌چکانی است و دلالان می‌تواند قیمت خودروهای خود را بالا ببرند. چراکه مصرف‌کننده واقعی می‌فهمد که شانس برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها بسیار پایین است و به سراغ بازار آزاد برای خرید خودرو می‌رود.

افزایش قیمت هم‌گام با تنش‌های ارزی

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: این روزها دولت در حال گفتاردرمانی است و وعده می‌دهد خودروهای خارجی به زودی وارد کشور می‌شود. اما همان‌گونه که مشاهده می‌شود، تعداد خودروهای وارداتی بسیار کم است و به نظر نمی‎‌رسد تعداد قابل توجهی خودرو به کشور آید.

او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در اواخر سال جاری تنش‌های ارزی بالا رود و مردم برای حفظ ارزش پول خود در بازارهای مختلف، ازجمله بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند و نقدینگی خود را تبدیل به کالای سرمایه‌ای کنند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: در نتیجه پیش‌بینی می‌شود بازار شب عید خودرو با نوسانات زیادی همراه باشد. مگر آن‌که مسئولان از راهکارهایی برای کنترل بازار استفاده کنند. در این حالت، گرچه قیمت خودرو در شب عید کنترل می‌شود، اما افزایش نرخ این کالا پس از عید با شدت بیشتر اتفاق می‌افتد.

در همین بین سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: اگر تورم و قیمت دلار کنترل شود، بازار به همین روند فعلی خود ادامه می‌دهد.

او افزود: البته اگر میزان عرضه خودرو به بازار بالا رود و خودروهای وارداتی نیز به بازار کشور برسند، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ خودرو در بازار تا حدودی به تعادل برسد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید