ابهامات پرونده واردات ۱۱ کانتینر ادوات موسیقی

0

احتمال ترخیص محموله ۱۱ کانتینری آلات موسیقی که جزو کالاهای ممنوع‌الورود به شمار می‌رود در حالی مطرح  شد که گمرک از عدم ترخیص آن خبر داد، اما این ماجرا ابهاماتی دارد که وزارت صمت می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد.

به گزارش نبض صنعت، واردات کالاهای گروه چهار از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده و امکان ترخیص ندارند و طی سال‌های اخیر هم محموله‌هایی از این گروه از جمله خودرو، لوازم خانگی و غیره در گمرکات دپو شده است. بر اساس گزارش‌های گمرک، حدود ۸۰ میلیون دلار کالای گروه چهار از زمان ممنوعیت دپو شده است. آلات موسیقی نیز یکی از کالاهای گروه چهار در بین اقلام دپو شده است.

اما اخیرا گزارش‌های مبنی بر پیگیری ترخیص محموله ۱۱ کانتینری ابزار و آلات موسیقی  برند “یاماها” در گمرک بوشهر منتشر شد. در نهایت روز گذشته سخنگوی گمرک اعلام کرد که این محموله از سال ۱۳۹۸ وارد گمرک شده ولی به دلیل ممنوعیت واردات اقلام گروه چهار و مغایرت کدتعرفه و شرح کالا در ثبت سفارش، گمرک مانع از ترخیص آن شده است.

همچنین بر اساس اعلام گمرک به دلیل مغایرت شرح کالا و کد تعرفه در ثبت سفارش و از سویی همخوانی شرح کالا با محموله وارده، تنها با اصلاح ثبت سفارش از سوی وزارت صمت، مصوبه ای‌ برای ترخیص این نوع کالاها و یا با آرای قطعی مقام قضایی امکان ترخیص وجود خواهد داشت و در غیر این صورت باید  کالا مرجوع شود.

ابهاماتی که صمت باید پاسخ دهد

اما در این ماجرا ابهاماتی وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد. اول با توجه به زمان ورود این محموله به گمرک که سال ۱۳۹۸ بوده، وزارت صمت باید تاریخ ثبت سفارش را اعلام کند و اگر بعد از سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش شده توضیح دهد که چگونه این محموله در زمان ممنوعیت توانسته ثبت سفارش شود.

اما اگر ثبت سفارش کالا مربوط به قبل از زمان ممنوعیت واردات بوده، باز هم وزارت صمت می‌تواند درباره مغایرت کدتعرفه و شرح کالا در ثبت سفارش توضیح دهد که چرا چنین مغایرتی در ثبت سفارش کالا وجود داشته و این مغایرت چه تاثیری در سرنوشت پرونده ترخیص این محموله دارد.

همچنین به نظر می‌رسد گمرک تصمیم‌گیری در رابطه با این محموله را به صمت واگذار کرده، به طوری‌که اگر این وزارتخانه حاضر به اصلاح ثبت سفارش و صدور مصوبه برای ترخیص این محموله و سایر موارد مشابه باشد، امکان ترخیص وجود دارد.

گفتنی است که این موضوعات از وزارت صمت در دست پیگیری است، اما تا زمان انتشار این گزارش پاسخی دریافت نشده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید