عقب نشینی وزارت صمت از وعده ارزان شدن خودرو

0
قیمت خودرو
با نزدیک شدن به آخرین ماه از سال ۱۴۰۱ و عملی نشدن وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت خودرو، حالا شاهد عقب نشینی وزارت صمت از وعده های قبلی هستیم و سخنگوی این وزارتخانه از افزایش قیمت خودرو خبر داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، کاهش قیمت خودرو از جمله وعده های وزیر صمت، قبل و بعد از اخد رأی اعتماد از مجلس بود که تاکنون عملیاتی نشده و طی سال جاری یکی از دلایل اصلی طرح استیضاح برای وی بوده است.

در واقع فاطمی امین به جای برخورد اصولی با موضوع افزایش قیمت تمام شده خودرو، زیان خودروسازان و قطعه سازان و در نتیجه کاهش عرضه خودرو و رشد نجومی قیمتها در بازار به سراغ قیمت گذاری دستوری رفته و از قطعه سازان خواسته بود تا قیمت محصولاتشان را 15 درصد کاهش دهند. این در حالی است که رشد قیمت تمام شده قطعات و خودرو قابل چشم پوشی نیست و نرخ گذاری دستوری باعث افزایش زیاندهی این صنعت خواهد شد.

حالا اما دیگر خبر جدیدی از این وعده وزارت صمت نیست و سخنگوی این وزارتخانه از احتمال افزایش قیمت خودرو سخن می گوید.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در این مورد اظهار داشت: نمی‌گوییم خودرو گران نمی‌شود، چون یك تورم ۵۰ درصدی داریم و این تورم همه حوزه‌ها به ویژه خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما این را می‌توان ادعا كرد كه با افزایش عرضه، رقم افزایش قیمت خودرو به زیر نرخ تورم می‌رسد و لذا تقاضای سرمایه‌ای برای حفظ ارزش پول نیز در بازار خودرو شكل نخواهد گرفت.

وی یادآور شد: شرایط خودروسازان در زمان روی كار آمدن دولت سیزدهم طوری بود كه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شد و بیش از نصف این مقدار هم در پاركینگ به عنوان خودروی ناقص دپو می‌شد و ما عملاً بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه تولید كامل نداشتیم.

به گفته وی، در حال حاضر میزان دپوی خودروی ناقص صفر شده و رشد تولید خودروی كامل ۳۰ درصد افزایش پیدا كرده كه البته این مربوط به دو خودروساز بزرگ كشور است و رشد تولید خودروسازان خصوصی ۱۸۰ درصد است.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینكه تولید خودرو زنجیره تأمین پیچیده‌ای دارد و همزمان باید ۳ هزار قطعه در خط تولید قرار گیرد، گفت: اصلاحاتی را در زنجیره تأمین انجام دادیم كه نتیجه آن صفر شدن خودروی ناقص و رشد خودروی كامل شد اما این نقطه هم مطلوب ما نبود.

وی همچنین در مورد اظهارات قبلی خود مبنی بر عرضه یك میلیون خودرو گفت: بنده گفته بودم بازار خودرو ظرف شش ماه آینده به یك نقطه اشباعی در عرضه می‌رسد و الان فقط یك ماه و نیم است كه از این صحبت من می‌گذرد.

وی با بیان اینكه تولید یك میلیون خودرو محقق شده است، افزود: امسال قصد داریم كه یك میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید كنیم اما بازار خودرو و ارز ارتباط مستقیمی با هم دارند و با افزایش نرخ ارز، تقاضا در بازار خودرو شكل می‌گیرد كه در حقیقت این تقاضای حفظ ارزش پول است.

تولید خودروهای جدید در دو سال آینده

قالیباف افزود: امسال سه خودروی كهنه را از رده خارج و چند خودروی جدید مانند شاهین و تارا روی پلتفرم‌های موجود وارد بازار شد اما برنامه اصلی برای سال آینده و سال ۱۴۰۳ است كه خودروهای جدید روی پلتفرم‌های جدید تولید خواهد شد.

وی با بیان اینكه برنامه ریزی این كار از نیمه دوم امسال آغاز شده و سال آینده به نتیجه خواهد رسید، گفت: از جمله این خودروها، خودروی اقتصادی است كه ایران خودرو و سایپا به صورت مشترك تولید می‌كنند و از قِبل این همكاری و رعایت مقیاس تولید و زنجیره تأمین، در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت در مورد علت از رده خارج شدن پراید، با تأكید بر اینكه ما حامی خودروی كم كیفیت نیستیم اظهار كرد: وقتی سازمان استاندارد استانداردهای اجباری را وضع می‌كند وزارت صمت هم از آن تبعیت می‌كند.

وی ادامه داد: پراید و پژو ۲۰۶ كه حالا از رده خارج شده اند یك روز خودروی روز دنیا بودند اما وقتی صنعت در حال بلوغ و تكامل است خودروی تولیدی ۳۰ سال قبل هم خودروی استاندارد محسوب نمی‌شود و در حقیقت توان صنعت دنیا و صنعت ما در آن زمان بیشتر از این نبوده است.

بیشتر بخوانید: چرا وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو عملی نشد؟

قالیباف تورم را یك تهدید بزرگ برای تولید و صنعت دانست و متذكر شد: قدرت خرید مردم هم مسئله‌ای است كه طی ۱۰ سال گذشته متناسب با تورم ۵۰ درصدی افزایش پیدا نكرده و بنابراین توان خرید مردم نه تنها برای خودرو و مسكن بلكه در همه حوزه‌ها كاهش پیدا كرده و اینجا وزارت صمت، ذیربط ماجرای ترمیم قدرت خرید مردم نیست.

قالیباف با اشاره به تلاش وزارت صمت برای خارج كردن صنعت خودروسازی از حالت دو قطبی و رشد قطب‌های دیگر خودروساز، اظهار كرد: شركت‌های خصوصی در حوزه تولید و واردات جایگاه خوبی دارند و چندین برابر دو خودروساز دولتی، فعالیت می‌كنند.

روش عرضه خودروی وارداتی در بورس همچنان پابرجاست

سخنگوی وزارت صمت همچنین در مورد اینكه عرضه خودروی وارداتی خارج از بورس كالا آزاد شد، توضیح داد: طبق آئین نامه واردات خودرو قرار بود عرضه و فروش خودروی وارداتی صرفاً از مسیر بورس كالا انجام شود كه این صرفاً برداشته شده یعنی بورس كالا هست و علاوه بر آن روش‌های دیگر فروش خودروی وارداتی نیز هست.

وی ادامه داد: ما در حال طراحی مدل‌های دیگری هستیم تا در كنار بورس كالا اجرایی شوند هرچند ممكن است روش بورس كالا كمرنگ شود و روش‌های دیگری جایگزین آن شود و شاید هم در موازی هم فروش‌ها انجام شوند.

واردات شاهین و تارا به روسیه در انتظار تأییدیه استاندارد است

قالیباف در مورد اینكه گفته شده امكان واردات خودرو به روسیه وجود ندارد نیز گفت: خبرنگار بومی خبرگزاری اسپوتنیك روسیه روز گذشته با بنده تماس گرفت و این موضوع را مطرح كرد. ما در نمایشگاه اتومبیلی روسیه بزرگترین غرفه را داشتیم و تفاهم نامه‌ای هم به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد كه البته بخش عمده آن قطعات خودرو و بخشی هم خودرو است. روس‌ها خودروی شاهین، تارا و دنا را پسندیدند البته یك مقدار زمان برده تا سازمان استاندارد روسیه خودرو‌های ایرانی را تأیید كند اما روس‌ها اعلام كردند به محض تأیید سازمان استاندارد، واردات را انجام دهند.

سخنگوی وزارت صمت همچنین در مورد معرفی یكی از شركت‌های خصوصی به تعزیرات به دلیل قیمت پایین فروش خودرو نیز اظهار كرد: متأسفانه روابط خودروسازان خصوصی خیلی حسنه نیست و همدیگر را تخریب می‌كنند. یك خودرو در رقابت دو خودروساز خصوصی افتاده اما رئیس جمهور، هم كسی كه تقاضای خودرو خارج از ضوابط را داشته و هم خودروساز را متخلف دانستند.

وزارت صمت هیچ شركتی را بابت ارزان فروشی به تعزیرات معرفی نكرده است

قالیباف گفت: ما از معرفی خودروساز متخلف به تعزیرات هیچ ابایی نداریم و در رسانه هم اعلام می‌كنیم اما هیچ وقت هم شركتی را بابت ارزان فروشی به تعزیرات معرفی نكردیم و این موضوع، پیچیدگی‌های درون صنعتی داشت.

وی در مورد عرضه خودرو به بورس كالا نیز گفت: ما بورس كالا را فعال كردیم اما الان شورای رقابت به عنوان یك نهاد حاكمیتی قدرتمند پشت فرمان نشسته و این قدرت را دارد كه عرضه در بورس كالا را از ما بگیرد. البته سازمان بورس تلاش می‌كند كه این اتفاق نیفتد و جلساتی هم با حضور معاون اول رئیس جمهور در شورای هماهنگی اقتصادی دولت برگزار می‌شود. باید دید كه نتیجه چه خواهد شد اما شورای رقابت در مواردی كه مصادیق انحصار تشخیص دهد می‌تواند قیمت گذاری كند البته فقط در یك مقطع از آبان سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ این اختیار به وزارت صمت آمد اما مجدداً به شورای رقابت برگشت.

وزارت صمت؛ حامی روش عرضه خودو در بورس كالا

قالیباف تصریح كرد: وزارت صمت برای گذر از مقطعی كه دچار كمبود عرضه خودرو هستیم، بورس كالا را هم به عنوان یك روش مناسب می‌داند و حمایت می‌كند.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این سوال كه آیا خودروهای وارداتی تا پایان بهمن ماه و یا آخر سال در بورس عرضه می‌شوند یا خیر گفت: قرار بود این كار تا پایان دی ماه انجام شود اما بورس زیر بار ریسك فروش نمی‌رفت و شاید هیئت وزیران هم به خاطر همین، مصوبه روش‌های دیگر عرضه را مصوب كردند.

در هر حال باید منتظر ماند و دید بازار خودرو در سال جدید دستخوش چه تغییراتی می شود و مسائلی مانند واردات خودرو، تورم، عرضه خودرو در بورس و همچنین اختلاف شورای رقابت و سازمان بورس چه آینده ای را برای قیمت خودرو رقم خواهد زد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید