صدور مجوز کسب و کار سرعت گرفت

0
صنعت
یک کارشناس اقتصادی گفت: پیش از این برای صدور مجوزهای کسب و کار موانع بسیار زیادی بر سر راه راه اندازی یک کسب وکار وجود داشت که در حال حاضر با رفع این موانع شاهد تسریع در روند صدور مجوز و از سوی دیگر تقویت این نظارت ها شده است. صدور مجوزهای کسب و کار به شکل ثبت محور به خصوص در مورد اخیر در رابطه با خانه مسافر نقش بسیار موثری در رونق فضای کسب و کار کشور دارد و از سوی دیگر بسیاری از افرادی که سالیان سال در انتظار این مجوز بودند با صدور آن بخش عمده ای از مشکلات آنها برطرف شده است.

به گزارش نبض صنعت، مسئله اصلاح نظام مجوزها از سال‌ها قبل به یکی از عوامل اصلی پیچیدگی فضای کسب و کار کشور تبدیل شده است. موضوعی که نه تنها مشکل فراوانی برای شروع کسب و کار مردم ایجاد کرده است بلکه به محلی برای انحصار و امضاهای طلایی تبدیل شده است. در این بین برای از بین رفتن مشکلات مرتبط با نظام مجوزها در زمینه انحصار و امضاهای طلایی، مجلس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را در ابتدای سال جاری تصویب کرد که بر مبنای آن بسیاری از مشاغل تنها با اعلام کد ملی، محل شروع به کار و حساب بانکی مرتبط با آن شغل امکان راه‌اندازی دارند و به جای مجوز شروع کسب‌وکار، پس از راه‌اندازی کسب‌وکار بر آن کسب‌وکار نظارت پسینی خواهد شد که مجوزهای از این دست تحت عنوان مجوزهای اعلانی یا ثبت محور شناخته می‌شوند. با ثبت محور شدن بسیاری از مجوز ها به ویژه در حوزه های کسب وکار شاهد رونق و افزایش میزان اشتغال و از سوی دیگر برداشته شدن موانع در اجرای آن ها هستیم و فاز اول ثبت محور شدن مجوزهای کسب‌وکار در وزارت اقتصاد با ثبت محور شدن مجوز خانه مسافر آغاز شده است.

در همین رابطه گفت و گو با صحفی کارشناس مسائل اقتصادی را در ادامه می خوانید:

 صحفی کارشناس اقتصادی با بیان اساسا مجوز ثبت محور یک موضوع کاملا مهم است گفت:  اساسا ایران را به عنوان  یک کشوری که در گذشته  واقعا  فرایند مجوزدهی و راه اندازی کسب و کار در آن سخت است شناخته شده بود که با اجرای مجوزهای کسب وکار در قالب درگاه های ملی مجوز این مشکل برطرف شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجرای این طرح در حوزه ی مجوزدهی  باعث ایجاد سهولت شده است گفت:  در حال حاضر بستر مجوز دهی را از منظر نظارت جدا کرده اند به طوری که این گونه بود که پیش ازآغاز کسب و کار شما،شما را ارزیابی می کردند که آیا صلاحیت برای اجرای این کار وجود دارد و یا خیر وسپس اقدام به صدور مجوز می کردند اما باید گفت که بحث نظارت پیشینی تنها مسئله ای را حل نمی‌کند بلکه گاهی اوقات این تائیدیه ها گریبان گیر حاکمیت هم می‌شود .

 او تصریح کرد: بحث مجوز ثبت محور اساسا باید برای اینکه حداقل در راستای جنگ اقتصادی که در کشور داریم اجرا شود و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مانع زدایی در مسیر شروع کسب و کار شروع به تولید و شروع به فعالیت یک واحد اقتصادی انجام شود مانع زدایی شود ولی در مرحله دوم نظارتی که با ید انجام شود به صورت هوشمند و تحسینی انجام شود که از ایجاد تخلف جلوگیری شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: صدور مجوزهای کسب و کار به شکل ثبت محور به خصوص در مورد اخیر در رابطه با خانه مسافر نقش بسیار موثری در رونق فضای کسب و کار کشور دارد و از سوی دیگر بسیاری از افرادی که سالیان سال در انتظار این مجوز بودند با صدور آن بخش عمده ای از مشکلات آنها برطرف شده است.

 او با اشاره به اینکه ماهیت مجوز ثبت محور اساسا برای این ایجاد شده است که یک شفافیتی را در فرایند مجوز گیری و فضای کسب و کارهای متقاضیان دریافت مجوز درنظرگرفته می شود افزود: این شفافیت مانع از ایجاد هرگونه رانت و امضای طلایی  شده است  که خود یک گام بزرگ در این حوزه به شمار می رود.

 صحفی توضیح داد: پیش از این در صدور مجوزها برخی از  موانع وجود داشت که متاسفانه هیچ گونه نظارتی در این بخش وجود نداشت و از سوی دیگر برای صدور این مجوز ها هم هیچ نظارتی صورت نمی گرفت اما در حال حاضر با هوشمند شدن و الکترونیکی شدن آن بخش زیادی ازمشکلات در این حوزه بر طرف شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید