معادن را خام بفروشیم بهتر از غارت توسط کارخانه های فولاد و سیمان است

0
معدن

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانجات فولاد فقط ۴۱۰ تومان حقوق مالکانه بابت یک تن زغال سنگ به دولت می پردازند و در عوض، فولاد را تنی ۳۵ میلیون تومان به فروش می رسانند.

به گزارش نبض صنعت، حسن لطفی با اشاره به قیمت فولاد و سیمان در کشور و تاثیر آن بر افزایش قمیت مسکن اظهار داشت: کارخانجات فولاد و سیمان متاسفانه کشور را به غارت می‌برند.
وی ادامه داد: باید مشخص شود که کارخانه‌داران سیمان ما به چه میزان حقوق مالکانه به ازای هرتن مواد اولیه به دولت می دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه کارخانجات سیمان ما به ازای هر تن مواد اولیه ۲۱۰ تک تومن حقوق مالکانه به دولت می دهند این در حالی است که سیمان را تنی ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند.
وی تاکید کرد : در فولاد هم شرایط بدین نحوه است، کارخانجات فولاد، ۴۱۰ تک تومن حقوق مالکانه بابت یک تن زغال سنگ به دولت می دهند و در عوض فولاد را تنی ۳۵ میلیون تومان به فروش می رسانند  این در حالی است که ما به این کارخانجات برق، گاز و آب یارانه‌ای می دهیم و آنها را معاف از مالیات و بیمه می کنیم.

قیمت مواد اولیه و انرژی اختصاص یافته به بخش‌ فولاد و سیمان آزاد شود
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه باید قیمت مواد اولیه و انرژی اختصاص یافته به این بخش‌ها آزاد شود، بیان داشت: بنده معتقدم اگر غارت انفال در کشور خاتمه پیدا کند دیگر ما نه کمیته امدادی خواهیم داشت و نه بهزیستی. متاسفانه یکسری افراد روی این گنج ها نشسته اند و اجازه نمی دهند مردم به حقشان برسند.
این نماینده مجلس تاکید کرد : همچنین بنده معتقدم اگر ما معادنمان را با قیمت جهانی بفروشیم یعنی همان خام فروشی کنیم بهتر از این است که بگذاریم این منابع را غارتگران داخلی بخورند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین افزایش قیمت در بخش فولاد و سیمان باعث شده تا هزینه خرید ملک در کشور گران شود.
وی ادامه داد: وقتی زغال سنگ تنی ۴۱۰ تومان به کارخانه سیمان منتقل می شود و فولاد را ۳۵ میلیون به فروش می رسانند دیگر مابقی قضایا روشن است.

لطفی با بیان اینکه اگر ذغال سنگ نباشد کارخانه فولاد با چه چیزی قرار است کار کند، بیان داشت: یا اینکه اگر آهک و خاک رس نباشد کارخانه سیمان از چه چیزی سیمان به دست خواهد آورد. چرا باید فروش این محصولات با چندین برابر انجام شود. یک نفر به ما بگوید که باید قیمت این محصولات چند برابر باشد ؟ هزار برابر؟
وی تاکید کرد: راهکار این است که ما باید یارانه این کارخانجات را حذف کنیم و منابع ارائه شده را آزاد کنیم یعنی به کارخانه سیمان و فولاد بگوییم برود برای خودش کارخانه برق ، گاز احداث کند. همچنین ما باید گاز را با نرخ جهانی با این کارخانجات حساب کنیم. ضمنا باید کارگر را با نرخ جهانی برایش محاسبه کنیم.
این نماینده مجلس بیان داشت: کشورهای دیگر در حوزه سیمان و فولاد حقوق کارگر را با نرخ دلار محاسبه می کنند و آب و برق ارائه شده به این بخش با قیمت آزاد داده می شود. این در حالی است که قیمت سیمان و فولاد ما بیست درصد بالاتر از این کشورها است در صورتی که تازه این شرکت ها محصولات خود را با قیمت آزاد محاسبه می کنند.
لطفی تاکید کرد: متاسفانه هیچ ارگانی هم با این مسائل کاری ندارد و این بخش یک حیات خلوتی برای خود پیدا کرده و به هیچ کسی هم پاسخگو نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید