چرا طلا و سکه دوباره گران شد؟

0
قیمت طلا و سکه حالا در کانال‌هایی نوسان افزایشی دارند که سابق بر این حتی تا نزدیکی آن نیز پیش نرفته بودند. از سوی دیگر حباب سکه نیز حدود 26 درصد از آن را شامل می‌شود. اما دلیل این افزایش قیمت افسارگسیخته در مدت اخیر چه بوده است؟

به گزارش نبض صنعت، قیمت طلا و سکه از بهمن‌ماه امسال رشد بی‌سابقه خود را آغاز کرده و حالا بر قله تاریخی خود ایستاده است.

از سوی دیگر با افزایش قیمت سکه، حباب آن تا حد زیادی افزایش یافته و حالا روی قیمتی ایستاده است که هیچگاه پیش از این در اقتصاد ایران وجود نداشته است.

حباب سکه امامی در حاضر هفت میلیون و 748 هزار تومان معادل 25/9 درصد حباب دارد. یعنی هر فرد با خرید یک سکه معادل حدود 26 درصد آن را هیچ طلایی دریافت نمی‌کند.

اما دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در یک ماه اخیر را ناشی از چه عواملی می‌توان دانست؟

عرضه کم و تقاضای زیاد

نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران در این خصوص گفت: بخشی از این افزایش قیمت به دلیل وجود حباب است، بخشی دیگر از میزان عرضه ناشی می‌شود و همچنین در روزهای گذشته افزایش تقاضا نیز وجود داشته است. این دلایل را می‌توان برای افزایش قیمت طلا و سکه در مدت اخیر دخیل دانست.

وی افزود: سمت عرضه در حال حاضر کامل و جامع نیست و از آنجا که مدیریت بانک مرکزی در رابطه با کنترل بازار ارز نقش محوری دارد باید بیش از این به بازار سکه ورود کند. در حال حاضر ربع سکه عرضه می‌شود، اما اگر سکه امامی و نیم سکه هم به آن اضافه شود می‌تواند نقشی محوری در رابطه با کنترل قیمت و کاهش حباب سکه داشته باشد.

حباب سکه از نظر اقتصادی توجیهی ندارد

بذرافشان در مورد حباب سکه نیز بیان کرد: از لحاظ اقتصادی این حباب توجیهی ندارد. نمی‌توان به مردم گفت که خرید نکنند، ولی می‌توان آنها را آگاه کرد که با توجه به شرایط تولید و اقتصاد کشور طبق سنت‌های قدیمی در بخش تولید و مصنوعات سرمایه‌گذاری کنند. اینگونه هم بخش تولید رونق می‌گیرد و هم می‌توانند از این فلز گرانبها به عنوان زینت استفاده کنند، به مرور زمان نیز باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: افزایش قیمتی که الان تجریه می‌کنیم بی‌سابقه بوده است. باید این شرایط تغییر کند تا حداقل به ثبات برسیم. این نوسانات مردم را دچار سردرگمی کرده است و نمی‌توانند معاملات خود را در رابطه با مصنوعات طلا و سکه به راحتی انجام دهد.

وی بیان کرد: در صورتی که مدیریت بانک مرکزی در رابطه با ارز و عرضه سکه ادامه داشته باشد و مردم به سوی خرید مصنوعات طلا متمایل شوند ممکن است حباب سکه تخلیه می‌شود.

تاثیرات ورود بانک مرکزی به بازار

سیاست عرضه ربع سکه در بورس کالا تا کنون تاثیر زیادی بر بازار نداشته است. این سکه کوچک 24 دی‌ماه و در اولین روز عرضه هفت میلیون و 750 هزار تومان قیمت داشته و حالا تا بالاتر از 10 میلیون تومان نیز رشد کرده است.

از طرفی برخی کارشناسان نیز معتقدند کنترل قیمت ارز از سوی بانک مرکزی با توجه به مقدار تورم، کمبود شدید نقدینگی دولت و شرایط نابسامان روابط بین‌الملل اقدام مناسبی نبوده است.

در هفته جاری پس از مدتی کنترل قیمت دلار حالا فنر این اسکناس آمریکایی آزاد شده و نوساناتی افزایشی را در پیش گرفته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید