بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی در سطح عرضه قاچاق است

0
یک تولیدکننده در صنعت محصولات بهداشتی با بیان اینکه فقط در چند قلم محدود لوازم آرایشی که بیشتر جنبه تامین تنوع مدنظر را دارد، مانند عطریات یا مدادهای آرایشی امکان تولید داخل آن وجود ندارد و نیاز به واردات است، گفت: با توجه به اینکه بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی اجازه واردات ندارند، آنچه در سطح عرضه است یا تقلبی است یا قاچاق که باید جمع آوری شوند.

به گزارش نبض صنعت، عبدالرضا مظفری درباره ممنوعیت واردات بخشی از اقلام بهداشتی و آرایشی، اظهار کرد: می‌توان گفت فقط در چند قلم محدود لوازم آرایشی که بیشتر جنبه تامین تنوع مدنظر را دارد، مانند عطریات یا مدادهای آرایشی امکان تولید داخل آن وجود ندارد و نیاز به واردات است.

اما به گفته وی در سایر محصولات آرایشی و بهداشتی امکان تولید داخل وجود دارد.

دبیر سابق انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی همچنین تاکید کرد که با توجه به اینکه بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی اجازه واردات ندارند، آنچه تحت عنوان برند خارجی در سطح عرضه است یا تقلبی است یا قاچاق که باید جمع آوری شوند.

از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ واردات تمام لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چرا که به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است. البته اخیرا برخی تولیدکنندگان این موضوع را رد کرده و معتقدند به جز چند قلم محدود توان تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور وجود دارد.

البته در این مدت چندین بار قرار شد در این تصمیم تجدید نظر شود، اما به نظر می‌رسد هنوز تصمیم جدیدی در رابطه با کاهش محدودیت‌های واردات گرفته نشده است. آمارهایی که اخیرا از سوی گمرک منتشر شده نیز نشان می‌دهد در هشت ماهه امسال کمتر از ۶۰۰ تن محصولات آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست و مو وارد کشور شده که در نهایت بسیار کمتر از چیزی است که در بازار عرضه می‌شود و این در حالی است که واردات تعداد زیادی از این اقلام از قبیل کرم و صابون ممنوع است که به گفته مسئولان مربوطه، مبدأ ورود آنها مناطق آزاد یا قاچاق هستند یا اینکه به صورت فله وارد کشور شده و با برندهای مختلف خارجی بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌شوند.

با وجود اینکه طبق آمار گمرک میزان واردات رسمی محصولات بهداشتی و آرایشی چندان چشمگیر نیست و واردات بسیاری از این اقلام به صفر رسیده و طبق اعلام انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، واردات بیش از ۸۰ درصد کالاهای این بخش ممنوع است، در سطح عرضه اثری از کاهش محصولات خارجی نیست و این محصولات به میزان فراوانی در بازار عرضه می‌شوند که مبدأ ورود آنها زیر سوال است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید