عقب‌نشینی دلار از اوج

0
قیمت دلار در معاملات عصر روز گذشته کاهشی و بخشی از افزایش قیمت چشمگیر صورت‌گرفته جبران شد. عده‌ای از کارشناسان با استناد بر نمودار روند قیمت، اصلاح نرخ را عامل کاهش قیمت ارز در روز گذشته می‌دانند.

به گزارش نبض صنعت، قیمت دلار در معاملات عصر روز گذشته کاهشی و بخشی از افزایش قیمت چشمگیر صورت‌گرفته جبران شد. عده‌ای از کارشناسان با استناد بر نمودار روند قیمت، اصلاح نرخ را عامل کاهش قیمت ارز در روز گذشته می‌دانند. این در حالی است که برخی از فعالان بازار سیگنال‌های غیر رسمی و البته تاییدنشده برجامی را زمینه‌ساز افت دلار خواندند.

عقب‌نشینی دلار از اوج

روند افزایشی دلار تهران در ساعات پایانی معاملات روز گذشته شکست و افزایش‌های چشمگیر نرخ شاخص ارزی دچار ریزش سنگین شد. درحالی‌که هر برگ اسکناس آمریکایی در راستای روند افزایشی جدید خود در ساعات ابتدایی معاملات روز یکشنبه وارد کانال ۶۰هزار تومانی شده بود، در معاملات فردایی عصر روز گذشته نرخ این ارز تغییر روند داد و به سطوح قیمتی کانال ۵۶ هزار تومانی رسید.

تحلیلگران نمودار قیمت دلار شکست روند افزایشی را ناشی از اصلاح نرخ در بازار دانسته و بر این باورند که هر افزایش قیمت چشمگیری در پایان خود با روندی کاهشی همراه شده تا به کمک آن نرخ تعدیل شود. با این حال برخی از فعالان بازار سیگنال هایی مبنی بر احتمال از سر گیری مذاکرات هسته‌ای وین را عامل تغییر روند نرخ ارز در بازار روز گذشته می‌دانند. این درحالی است که هیچ‌یک از سیگنال‌های مذکور به تایید مقامات رسمی کشور نرسید. روز گذشته دومین روز بازگشت معاملات توافقی به بازار تهران نیز بود که بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط خبرنگار «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که تفاوت‌هایی در میزان عرضه صرافی‌ها دیده می‌شد.

محدوده عرضه دلار توافقی

روز گذشته دومین روز بازگشت معاملات توافقی به بازار ارز تهران بود. بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که وضعیت عرضه در بنگاه‌های معاملاتی هسته مرکزی بازار ارز تهران، حوالی میدان فردوسی، در شرایط نسبتا مناسبی قرار داشته و با وجود تقاضا در بازار، صرافی‌های دارای سهمیه تا زمان اتمام موجودی روزانه خود اقدام به فروش ارز کردند. همچنین روز گذشته علاوه بر میدان فردوسی در برخی دیگر از میادین اصلی شهر نیز بنگاه‌های رسمی به عرضه ارز به متقاضیان خرد پرداختند. اما بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که صرافی‌های حاضر در شمال شهر برخلاف روند عرضه مناسب خود در روز شنبه، دیروز در شرایط ضعیف‌تری قرار داشته است و بعضا اعلام اتمام موجودی می‌کردند. نرخ فروش هر برگ اسکناس دلار آمریکا در معاملات توافقی روز گذشته از ۵۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵۴ هزار تومان متغیر بود و هر صرافی رقم مورد نظر خود را در این بازه مطرح می‌کرد. کارشناسان بر این باورند که تلاش بازار‌ساز در جهت نزدیک کردن نرخ معاملات توافقی به نرخ‌های غیر رسمی و کاهش شکاف ارزی در بازار می‌تواند به کاهش تب و تاب موجود در بازار کمک کند و تقاضا‌های کاذب را از بازار خارج کند.

همراهی سکه با دلار

در نخستین معاملات صبح روز گذشته نرخ هر قطعه سکه طلا در راستای رشد نرخ دلار دچار نوسانات افزایشی شد و به سطوح قیمتی کانال تاریخی ۳۵ میلیون تومانی رسید. اما در ساعات پایانی این روز همزمان با شکست روند افزایشی دلار قیمت سکه نیز تغییر روند داد و در رقم ۳۴ میلیون تومان به فعالیت خود پایان بخشید. قیمت هر گرم طلا ۱۸عیار نیز تا ساعات پایانی معاملات روز گذشته با حدود ۴۴ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین به رقم ۲ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید