عرضه میوه شب عید ۲۰ درصد زیر قیمت

0
میوه
میوه
سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: میوه شب عید از ۲۰ اسفندماه توزیع می‌شود و تا ۱۵ فروردین هم ادامه دارد.

به گزارش نبض صنعت، ذبیح الله اعظمی، سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: یكی از دغدغه‌های اصلی كمیسیون كشاورزی تأمین میوه شب عید است.

وی افزود: میوه شب عید از ۲۰ اسفندماه توزیع می‌شود و تا ۱۵ فروردین هم ادامه دارد و بنابراین از الان نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین كرد.

سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس با اشاره به اینكه سازمان تعاون روستایی وابسته به جهاد كشاورزی میوه‌های شب عید را ۱۰ تا ۲۰ درصد زیر قیمت عرضه می‌كند گفت: باید دید كه ۲۰ اسفند ماه قیمت پرتقال و سیب چقدر است و آن وقت ۱۰ تا ۲۰ درصد زیر قیمت عرضه شود.

این نماینده مجلس، نیاز امسال كشور به میوه شب عید را ۱۵ هزار تن اعلام كرد و گفت: تا هفته قبل كه وزیر جهاد كشاورزی در كمیسیون حضور پیدا كردند، اعلام شد كه ۱۱ هزار تن از این مقدار خریداری شده و بقیه آن هم در هفته اخیر تأمین می‌شود و جای نگرانی نیست.

وی یادآور شد: همیشه بین ۲۰ تا ۴۴ درصد محصولات روی دست تعاونی روستایی باقی می‌ماند و از جیب بیت المال می‌رفت كه ناشی از عدم و یا كمبود نظارت‌ها بود اما امسال مقدار دقیق نیاز كشور احصا شده است.

اعظمی با بیان اینكه تولید پیاز در جیرفت كرمان و هرمزگان انجام می‌شود گفت: قیمت پیاز شب گذشته در بازار جنوب بین ۱۷ تا ۲۲ هزار تومان بوده كه تا رسیدن به میدان تره بار باید كیلویی ۲ هزار تومان افزایش پیدا كند اما متأسفانه اینطور نیست و اتحادیه و معاونت توسعه بازرگانی باید پاسخ دهند كه این ۲۵ هزار تومان به كجا می‌رود؟

سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس عنوان كرد: پیاز از تهران با قیمت ۵۰ هزار تومان به عراق و مرز افغانستان قاچاق می‌شود و به نام تهران به جاهای دیگر می‌رود در صورتی كه اول باید بازار داخلی اشباع شود و بعد صادرات كنیم.

همچنین در این رابطه، اسدالله كارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات اظهار كرد: طبق سنوات گذشته، پیش بینی‌های لازم برای تأمین میوه شب عید توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی افزود: یك قراردادی بین وزارت جهاد كشاورزی با تعاونی‌های روستایی و عمده فروشان برای ایام پایانی سال پیش بینی شده و ما هم اعلام آمادگی كردیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات با بیان اینكه نظارت بر توزیع بر عهده اتحادیه و تعزیرات حكومتی است گفت: قیمت مصوب میوه‌های شب عید هنوز از سوی وزارت جهاد كشاورزی و متولیان این بخش اعلام نشده است.

كارگر با بیان اینكه وزارت جهاد كشاورزی و عمده فروشان متولی تأمین میوه شب عید هستند اظهار كرد: ما در رده سوم قرار می‌گیریم كه توزیع مویرگی میوه در سطح شهر را بر عهده داریم و اگر بستر آماده باشد ما هم آمادگی خود را اعلام می‌كنیم.

وی معتقد است: افزایش قیمت پیاز می‌تواند ناشی از صادرات و یا كمبود باشد چون وقتی به اتحادیه تزریق نمی‌شود وضعیت همین می‌شود ضمن اینكه ما خرده فروش هستیم نه عمده فروش.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات افزود: ما روز گذشته پیاز قرمز را با قیمت ۳۵ هزار تومان و یك نوع پیاز دیگر را هم در میدان كیلویی ۱۶ هزار تومان خرید و فروش كردیم ضمن اینكه ۸۰ درصد میوه فروشان به خاطر گرانی و كاهش قدرت خرید مردم، پیاز قرمز نمی‌آورند.

كارگر با اشاره به اینكه خرده فروش سود مصوب دارد، گفت: خرده فروش در برخی مواقع سود مصوب را هم روی قیمت پیاز لحاظ نمی‌كند تا مردم بتوانند خرید كنند.

وی یادآور شد: حدود دو ماه است كه از جهاد كشاورزی برای توزیع پیاز در سطح شهر، درخواست پیاز كردم و این در حالی است كه پیاز وارد كشور شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید