بیش از ۵۵ درصد پارچه‌های موجود در بازار وارداتی است

0
پارچه، نساجی
رئيس اتحاديه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه تهران گفت: بيش از ۵۵ درصد از پارچه‌هاي موجود در بازار، وارداتي است و نوسانات ارزي باعث افزايش قيمت پارچه مي‌شود.

به گزارش نبض صنعت، محمد ولدخانی در خصوص آخرین وضعیت بازار پارچه گفت: صنف بنکداران پارچه و یا به عبارتی طاق فروشان، تامین مواد اولیه برای تولید شش تا هفت صنف زیرمجموعه اعم از تولیدکنندگان انواع پوشاک، تزئینات ساختمانی، صندلی اتومبیل و … را بر عهده دارد. فعالیت این صنف با توجه به این که بیش از ۵۵ درصد از پارچه‌های موجود در بازار، وارداتی است و نوسانات شدید ارزی، باعث افزایش قیمت پارچه می‌شود، مستقیما به واردات و نرخ ارز وابسته است.

ولدخانی در خصوص تغییرات وضعیت فعالیت این صنف در سال جاری گفت: دولت از اردیبهشت ماه سال جاری حقوق گمرکی را به ۴ درصد رسانده و سود بازرگانی را ۲۰ درصد کرده است. اما به طور ناگهانی قیمت ارز را از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر داد که با این ارز هزینه حمل و نقل و باربری از دبی به ایران از ۲۰۰۰ تومان به ۸۰۰۰۰ تومان افزایش یافت. در این شرایط به ناچار قیمت‌ها به حالت سر به سر نزدیک شده و از سوی دیگر به دلیل تورم بالا، خرید پوشاک به اولویت ششم تا هشتم خانوار‌ها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید برای حل این مشکل، تمهیداتی داشته باشد تصریح کرد: اگر نرخ ارز تثبیت شود رونق اقتصادی شکل می‌گیرد در غیر این صورت اصنافی مانند صنوف ما هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و ممکن است این رویه به تعدیل نیرو یا حتی تعطیلی واحد صنفی بیانجامد.

رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان تهران اظهار کرد: مصرف پارچه فصلی است و ما همیشه پارچه مصرفی دو فصل پیش رو را به کارخانه‌های خارجی سفارش می‌دهیم و به ناچار برای تهیه وجه مورد نیاز باید پارچه‌های موجود را بفروشیم. این فروش عمدتا به صورت چکی انجام می‌شود؛ ولی حالا وضعیت بازار به جایی رسیده است که چک‌های شش یا ۹ ماهه هم داریم.

ولدخانی تصریح کرد: وقتی که دلار به طور آنی ۱۰۰ درصد رشد می‌کند، سرمایه‌ها هر روز مثل یخ آب می‌شود. تولیدکنندگان هم که برای فروش شب عید سه ماه پیش از ما خرید کردند و الان در حال عرضه محصولات خود هستند تا چک‌های ما را پاس کنند، به دلیل کاهش توان خرید مردم، نمی‌توانند حساب شان را پر کنند، بنابراین باید یا تاریخ چک‌های شان را تمدید کنند و یا چک‌ها برگشت می‌خورد.

وی در توصیف وضعیت و چالش‌های صنف متبوع خود افزود: از سوی دیگر ما بدهی دلاری داریم و باید برای خرید خارجی، حساب مان را شارژ کنیم که در واقع حلقه‌های مفقوده زیادی در مسیر تامین کالا و منایع مورد نیاز پیدا شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید