سامانه بارشی فردا وارد کشور می‌شود

0
سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درجه‌ای درما در برخی مناطق خبر داد و برای ۲۵ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش نبض صنعت، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز یکشنبه در بخش‌هایی از شرق و شمال شرق کشور بارش پراکنده و برای سایر مناطق آسمان صاف پیش‌بینی شده است.

فردا با ورود سامانه بارشی در مناطق شمال غرب و غرب بارش باران، وزش باد شدید، گاهی رعدوبرق و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود، همچنین در این روز در بخش‌هایی از جنوب غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات غربی البرز افزایش ابر و بارش پراکنده روی می‌دهد.

سه‌شنبه در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش ادامه خواهد داشت.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در مناطق ذکر تشدید می‌شود و در بخش‌هایی از شمال شرق، مرکز و شرق کشور نیز افزایش ابر و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل گرم‌باد و افزایش محسوس دما و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در این مناطق کاهش 10 تا 12 درجه‌ای دما روی می‌دهد. دریای خزر نیز از سه‌شنبه تا بعدازظهر چهارشنبه مواج خواهد بود.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1401/12/15

زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/12/18

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق، دامنه، ارتفاعات و مناطق با اقلیم سرد بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/12/15: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام،

سه‌شنبه 1401/12/16: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال و غرب سمنان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان و شمال کهگیلویه و بویراحمد.

چهارشنبه 1401/12/17: زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، البرز، قزوین، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان، غرب و شمال سمنان، نیمه شمالی فارس، اصفهان، غرب یزد، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان.

پنج‌شنبه 1401/12/18: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، تهران، قزوین، البرز، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان، سمنان، یزد، نیمه شمالی فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و شمال کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقال منابع انرژی از جمله گاز و برق.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیرضروری و در صورت لزوم به‌همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، مدیریت در انتقال و مصرف منابع انرژی و در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/12/18

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک.

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/12/14: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، همدان، مرکزی، البرز، تهران، قم، سمنان، اصفهان، شمال فارس، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

دوشنبه 1401/12/15: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، قم، تهران، گیلان، اردبیل، سمنان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان.

سه‌شنبه 1401/12/16: مرکزی، اصفهان، یزد، قم، همدان، قزوین، زنجان، شرق کردستان، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال شرق فارس، نیمه شمالی کرمان و جنوب تهران.

چهارشنبه 1401/12/17: ایلام، خوزستان، کردستان و خراسان رضوی.

پنج‌شنبه 1401/12/18: کردستان، زنجان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، سمنان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد، احتیاط در فعالیت کویرنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، عدم توقف و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و ارتفاع موج

زمان شروع: اواخر وقت دوشنبه 1401/12/15

زمان پایان: اوایل وقت چهارشنبه 1401/12/17

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و در فرا‌ساحل 1.5 تا 2متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی در ساحل و فراساحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید