واردات یکباره کالاهای اساسی، بازار ارز را به هم می ریزد

0
رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت گفت: واردات کالاهای اساسی در یک مقطع کوتاه باعث بر هم خوردن بازار ارز می‌شود و با ارائه تقاضای زیاد در بازار‌های خارجی، قیمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش نبض صنعت، حمید صافدل اظهار کرد:  در دوره‌ای که بنده رئیس سازمان توسعه تجارت بودم، برای رفع مشکلات تحریمی، شرایطی ایجاد شد تا صادرکنندگان ارز را در کشور  مقصد نگهداری کنند و برای انتقال پول خود به ایران، رقم ریالی آن را با واردکنندگان در کشور توافق می‌کردند تا برای واردات در اختیار فروشندگان خارجی قرار گیرد.

وی افزود: بر این اساس، فرآیند تجارت کوتاه و  نرخ ارز بر اساس توافق میان صادرکنندگان و واردکنندگان تعیین شد؛ امروز نیز باید تشریفات را کم کرد تا تجار بدون پیمان‌سپاری ارزی بتوانند ارز را میان خود را توافق کنند، در این صورت روند تامین کالا نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت گفت: در آن دوران به دنبال تثبیت نرخ ارز در مرکز مبادله نبودیم تا تبادل پول با سرعت بیشتری میان صادرکنندگان و واردکنندگان انجام شود که اکنون نیز می‌توان از این تجربه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در مرکز مبادله ارز که محلی برای تبادل پول میان صادرکنندگان و واردکنندگان است نباید به دنبال تثبیت نرخ ارز بود بلکه مسئولیت تثبیت ارز را باید به بانک مرکزی سپرد و دولت تنها برای تبادل ارز ضوابط گذاشته و بر آن نظارت کند.

صافدل افزود: با تامین نیازهای اساسی کشور عملا نرخ ارز نیز به تثبیت می‌رسد که در گذشته نیز این تجربه وجود داشته است.

وی گفت: بخشی از دلایل افزایش نرخ ارز به خاطر استرس موجود در بازار و مسائل حاشیه‌ای است که بر افزایش نرخ ارز اثر گذاشته است؛ دولت نیاز‌های کالاهای اساسی خود را به یک‌باره وارد نکند و آن را در طول یک سال مدیریت کند.

صافدل اظهار دشت: واردات کالاهای اساسی در یک مقطع کوتاه باعث بر هم خوردن بازار ارز می‌شود و با ارائه تقاضای زیاد در بازار‌های خارجی، قیمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: سیاست ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک را می‌توان به‌ صورت پیش فصل انجام داد و به مدت 3 تا  6 ماه در داخل کشور در انبارها ذخیره کرد.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: رقم قبال توجهی ارز نیز حتی در منازل مردم وجود دارد، در صورتی که بتوانیم به مردم اطمینان دهیم که ذخایر خود را در بانک مرکزی نگهداری کنند و هر زمانی نیاز داشتند به صورت اسکناس به آنها تحویل شود، قطعا ارزش پول ملی بالاتر می‌رود و این ارزها در جهت منافع ملی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید