معاون وزیر نفت: مردم به‌جای ارز و سکه، طلای سیاه بخرند

0
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: دارندگان ارز و ریال، به‌جای آنکه به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز و سکه و طلا توجه کنند، طلای سیاه بخرند و این امکان، در بورس انرژی فراهم شده است.

به گزارش نبض صنعت، محسن خجسته‌مهر در مراسم آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران اظهار داشت: امروز نقطه عطفی در تجارت نفت‌خام و میعانات گازی با آغاز معاملات گواهی سپرده در بورس انرژی است.

وی افزود: این طرح در راستای تحقق بند 13 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید از آسیب‌پذیری درآمدهای اقتصادی کشور جلوگیری کنیم.

معاون وزیر نفت، حنثی‌سازی تحریم‌ها را از اولویت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: حدود یک‌سال روی موضوع معاملات گواهی سپرده نفتی در بورس انرژی کار شد و امروز نتیجه بیش از 3000 ساعت کار کارشناسی، رونمایی شده است.

وی ادامه داد: این‌ کار جدید و مبتکرانه، با طرح بورس نفت و گشایش نفتی در دولت قبل، تفاوت‌های معناداری دارد که به‌طوری که دارندگان اوراق می‌توانند مالک فیزیکی نفت خام باشند و به‌شرط آنکه مجموعا بتوانند به اندازه یک محموله اوراق دراختیار داشته باشند، امکان خروج نفت‌خام از انبار و فروش آن در این طرح وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بازشدن نماد اوراق سپرده در بورس انرژی در روز جاری و آغاز معاملات از روز آتی، گفت: روزانه 100 هزار بشکه نفت‌خام سنگین و 100 هزار بشکه میعانات گازی عرضه خواهد شد که در طول سال 36 میلیون بشکه نفت‌خام و 36 میلیون بشکه میعانات گازی به مجموع ارزش 6 میلیارد دلار خواهد بود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه “در وهله فعلی کدهای حقوقی امکان خرید مستقیم اوراق دارند”، گفت: مردم می‌توانند از طریق کدهای حقوقی و به صورت غیرمستقیم، اقدام به خرید اوراق سپرده کنند.

وی افزود: دارندگان ارز و ریال، به‌جای آنکه به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز و سکه و طلا توجه کنند، طلای سیاه بخرند و این امکان، در بورس انرژی فراهم شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “با اجرای این طرح، هیچ‌گونه بدهی برای دولت ایجاد نمی‌شود و مابه‌ازای فیزیکی، اوراق سپرده به فروش رسیده در انبارهای شرکت ملی نفت موجود است”، گفت: منابع حاصل از فروش این اوراق نیز، مطابق قانون، مثل منابع حاصل از صادرات نفت خام خواهد بود و شرکت ملی نفت سهم 14.5 درصدی از این منابع خواهد داشت.

وی ادامه داد: امکان خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه وجود دارد و با مجوز شورای عالی اقتصاد، شرکت ملی نفت و چند بانک و موسسه مالی، امکان ریالی خرید این اوراق را از دارندگان آن خواهند داشت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید