دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با بیان اینکه مدل فعلی واردات، نتیجهای برای مصرفكننده ندارد، گفت: تنها شریان مبارزه با انحصار در تولید خودرو، واردات آن است كه دولت به خوبی به آن نپرداخت.
به گزارش نبض صنعت، مهدی دادفر اظهار داشت: نحوه عرضه خودرو در بورس كالا مورد نقد قرار داشته و هنوز هم همینطور است و تنها مزیت آن سرریزشدن منابع حاصل از فروش به سمت تولید است. این موضوع انحصاری را برای تولیدكننده ایجاد میكند كه امری اشتباه است. عملاً چه تولیدكنندگان چینی و چه تولیدكنندگان خودروهای داخلی به یك عایدی سرشاری دست مییابند كه خود نیز هیچگاه تصور آن را نمیكردند و به ضرر مصرفكننده خواهد بود.
وی افزود: در گذشته پیشفروش خودرو نوع، قیمت و زمان تحویل آن مشخص بود و به ازای دیركرد مصرفكننده سودی دریافت میكرد لیكن اكنون فرمول را تغییر دادهاند كه به نفع تولیدكننده است كه در این فرمول نوع، قیمت و زمان تحویل مشخص نیست.
دادفر گفت: در صورت عدم ایفای تعهدات در این خصوص برای كل كشور خطرناك خواهد بود. امید است كه برنامهریزیهای مناسبی دراینرابطه گرفته شده باشد تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.
بیشتر بخوانید: محل تامین ارز واردات خودرو مشخص شد
بیشتر بخوانید: ثبت نام ۱۲۰ هزار متقاضی برای خرید خودروی وارداتی
وی عنوان كرد: تنها شریان مبارزه با انحصار در تولید خودرو، واردات آن است كه متأسفانه دولت آنچنان كه بایسته و شایسته بود، به آن نپرداخت یا اگر هم به آن پرداخته شد بسیار دیر بوده و دستگاههای نظارتی نیز به این موضوع اقرار و اذعان دارند.
دبیر انجمن واردكنندگان خودرو افزود: این بازار با این مدل واردات، نتیجهای را برای مصرفكننده نخواهد داشت.
وی با بیان اینكه نباید ظرفیت فروشی كنیم و به كالا فروشی بپردازیم، خاطرنشان كرد: این مسئله نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، امید است كه گوش شنوایی باشد.
دادفر همچنین در خصوص عرضه واردات برندهای اول جهانی اظهار ناامیدی كرد و گفت: فعلاً برندهای اول جهانی آنچنان كه بتواند پاسخگوی بازار باشد نه میتواند ثبت سفارشی انجام دهد و نه امكان واردات آن وجود دارد. از ابتدای سال مقرر شده بود كه واردات صورت بگیرد كه تاكنون خبری نیست و امید است كه این وعدهها عملی شود.
وی گفت: امیدی به كاهش قیمت خودرو نیست، امید است كه با این سیاستگذاریهای غلط حداقل قیمت خودروها تثبیت شود.
انتهای پیام