تولید سیمان کاهش یافت

0
سیمان
سیمان

صادرات سیمان در یک سال اخیر به دلیل قطع برق و گاز کاهش یافته است. با این حال به دلیل کاهش تقاضا در بازار ایران صادرات سیمان از سر گرفته شده است. سیمان به کدام کشورها صادر می‌شود؟

به گزارش نبض صنعت، گویا تقاضا برای خرید سیمان در بازار داخلی مانند سال‌های گذشته چشمگیر نیست و همین مساله باعث شده بخشی از سیمان‌های تولید شده صادر شود.

براساس آمارهای انجمن سیمان در 8 ماهه امسال صادرات کلینکر نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده و حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن کلینکر صادر شده است.

صادرات سیمان اما در این مدت ۱۲٫۵ درصد کاهش داشته است. در هشت ماهه امسال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیمان صادر شده است.
سیمان به کجا صادر می‌شود؟
در همین مورد دبیر انجمن سیمان به تجارت‌نیوز گفت: صادرات سیمان و کلینکر در حال انجام است. فعلا مشکلاتی در حوزه صادرات گزارش نشده است. بخشی از سیمان سفید به عراق و سیمان خاکستری به آسیای میانه، کویت، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

عبدالرضا شیخان توضیح داد: صادرات نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. علت کاهش صادرات نیز کاهش تولید و تامین نیاز داخل بود. اکنون تنها صادرکنندگان اصلی در حال صادرات سیمان هستند.

فعالان بازار می‌گویند در زمان قطع برق صادرات سیمان کاهش چشمگیری داشت و حالا به دلیل مازاد تولید، صادرات از سر گرفته شده است.

دبیر انجمن سیمان گفت: در زمان قطع برق صادرات سیمان قطع نشد بلکه روند صادرات کاهش پیدا کرد. با این حال بازارهای صادراتی را به دلیل قطع برق و گاز را نمی‌توان از دست داد.

وی ادامه داد: در زمان قطعی برق صادرات به شکل کج‌دار مریز انجام می‌شد. اکنون با توجه به تامین مصارف داخلی مازاد تولید در حال صادرات به کشورهای منطقه است.

گویا دست‌های زیادی دیگر برای صادرات سیمان وجود ندارد. او در این مورد بیان کرد: دیگر کسی از مرکز کشور به کشورهای اطراف سیمان صادر نمی‌کند. چرا که هزینه حمل و نقل آن قدر بالاست که صادرات صرفه اقتصادی ندارد.

تولید سیمان چقدر است؟
دبیر انجمن سیمان با اشاره به وضعیت تولید سیمان گفت: تولید مناسب است. در هشت ماه امسال کلینکر ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده است. تولید سیمان هم به ۴۳ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹٫۳ درصد کاهش پیدا کرد.

براساس این گزارش آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد بخش ساختمان به منفی ۱۷ درصد رسیده است. این یعنی ساخت و ساز در کشور کاهش قابل توجهی داشته است.

پیش‌تر نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان گفته بود:« کاهش چشمگیر ساخت و ساز در فصل پاییز باعث شده که فروش سیمان ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. با توجه به کاهش ساخت و سازها در فصل سرما گویا تقاضای کاذبی برای خرید سیمان مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید