واردات خودروی مجانی و خیرات هم تاثیری بر بازار ندارد

0
واردات خودرو
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اگر خودروی صفرکیلومتر مجانی و خیرات هم وارد کنیم با نوع مهندسی کنونی بازار، این خودرو زیر یک میلیارد تومان هم به دست مردم نمی‌رسد.

به گزارش نبض صنعت، مهدی دادفر درباره چرایی وارد نشدن خودروهای کارکرده اظهار داشت: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام کلمه خودروی سواری را در بند خودروهای دست دوم قانون بودجه حذف کرد و آن را خلاف سیاست‌های کلی نظام دانست.

وی افزود: با مدلی که دولت سیاست‌گذاری می‌کند خودروی مجانی هم از خارج کشور وارد کنیم تاثیری روی قیمت نخواهد داشت. مدل تعرفه گذاری و عوارض مهندسی بازار که تمام عملیات به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود نه تنها امکان خودروی قیمت متوسط هم از مردم سلب شده، خرید خودروی با قیمت بالاتر تبدیل به یک آرزوی محال دست‌نیافتنی شده است و این ناشی از نوع سیاست‌گذاری مهندسی شده تعیین قیمت خودرو است، بعبارت دیگر اگر خودروی صفرکیلومتر مجانی و خیرات هم وارد کنیم با نوع مهندسی کنونی این خودرو زیر یک میلیارد تومان هم به دست مردم نمی‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه کسی برای کاهش هزینه به فکر مردم نیست، درباره مبدا و قیمت خودروهای وارداتی گفت: با توجه به شناختی که از بازار نداشتند هیچ جا به عنوان مبدا مشخص نبود، قیمت هم در قانون زیر 20 هزار یورو تعیین شده بود ولی در شعارهای که نمی‌توان از آنها فرار کرد گفته شد این خودروها اقتصادی هستند اما نتوانستند این خودروی اقتصادی را تعریف کنند.

وی در ارزیابی تاثیر واردات خودروهای کارکرده در عراق و افغانستان از امریکا تصریح کرد: طبق گزارش‌های بین‌المللی گردش مالی خودروهای کارکرده در دنیا بالغ بر 8 میلیارد دلار است. از 148 کشور دنیا در 18 کشور واردات خودروی کارکرده ممنوع است که البته در این 18 کشور هم واردات خودروی برقی و هیبریدی آزاد است و در این بین ایران تتنها کشوری بوده که واردات خودروی کارکرده صددرصد ممنوع است. یعنی باتوجه به افزایش قیمت جهانی خودرو و کمبود سیستم‌های الکترونیکی برقی و افزایش هزینه‌های نگهداشت خوردرو دنیا به این سمت می‌رود، کشورهای توسعه یافته تا کمتر توسعه یافته تماما از خودروی کارکرده استفاده می‌کنند. کشور گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان، عراق افغانستان و پاکستان زوم عملیات خود را بر واردات خودروی کارکرده گذاشته‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان داشت: خودرو چه کارکرده و چه صفرکیلومتر باید توسط مشتری ارزیابی شود، در حالی که استدلال می‌کنند که معلوم نیست این خودرو چقدر کارایی دارد. در حالی که مشتری در داخل کشور هم خودش انتخاب می‌کند که خودروی کارکرده و یا صفر استفاده کند. یعنی مشتری تشخیص می دهد که خودرو را خریداری کند یا خیر.

بیشتر بخوانید : ادامه ممنوعیت واردات خودروهای سواری کارکرده

وی گفت: در کشور ما قصد کاهش هزینه خانوار را ندارند هرچه بتوانند سود تولیدکنندگان خودرو و واردکنندگان بالقوه را بالا ببرند دست به هر کاری می‌زنند.

دادفر درباره دلیل ارزان‌تر بودن خودروی چینی در عراق نسبت به ایران خاطرنشان کرد: بازار مهندسی شده در قیمت توسط دولت دلیل آن است، یعنی دولت خود به این سمت سوق می‌دهد. اگر فضا کمی بازتر شود قیمت‌ها صددصد کم می‌شود، در همه جای دنیا قیمت خودروی چینی و اروپایی و امریکایی و برندها مشخص است، حتی خودروی وارداتی صفرکیلومتر از مقصد چین جایزه صادراتی دارد، یعنی آفر دارد. بنابراین این رویه جز این نیست که دولت خود علاقمند به افزایش قیمت خودرو است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید