مصرف موتورسیکلت در کشور افزایش یافت

0
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از تولید حدود ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: افزایش قیمت خودرو سبب شد تا آن دسته از افرادی که توان خرید نداشتند، به سمت خرید موتورسیکلت متمایل شوند که ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان را شامل می‌شد.

به گزارش نبض صنعت، بهمن ضیاء مقدم افزود: همچنین ۳۰ تا ۴۰ درصد خریداران موتورسیکلت سریع‌تر رسیدن به مقصد را دلیل خرید خود عنوان می‌کردند و علاوه بر آنها، درصد محدودی نیز موتورسیکلت را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری کردند.

وی ابراز امیدواری کرد کارخانجات و شرکت‌ها بتوانند در سال ۱۴۰۲ معادل سال گذشته به تولید موتورسیکلت بپردازند.

مشکلات تولید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی

ضیاء مقدم در ادامه اظهار داشت: اکنون موتورسیکلت‌سازان عضو این انجمن و همچنین چند موتورسیکلت‌ساز دیگر که عضو انجمن نیستند، به تولید موتورهای برقی می‌پردازند، اما در مجموع کمتر از پنج درصد تولیدات را تشکیل می‌دهد.

وی بیان‌داشت: در چند سالی که شرکت‌ها به تولید این دسته از موتورسیکلت‌ها ورود کرده‌اند، با مشکلاتی مواجه بودند که به نهادها و ارگان‌هایی همچون محیط زیست، وزارت صمت و غیره ارجاع داده شد.

این مقام صنفی، مهمترین مشکل تولید موتورسیکلت برقی را قیمت تمام شده آن برشمرد که خود متاثر از قیمت بالای باتری‌های به‌کار رفته در آن است. به طوری که باتری‌های لیتیمی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت موتورسیکلت برقی را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: در عین حال با توجه به شیب‌دار بودن شهرهایی همچون تهران و بسیاری دیگر از مناطق کشور، موتورسیکلت برقی نمی‌تواند قدرت و شتاب لازم را در اختیار مصرف‌کننده آن قرار دهد، مگر اینکه موتورهایی با توان بیش از سه‌هزار وات استفاده کنند که قدرت آنها حدودا معادل موتورسیکلت‌های بنزینی ۱۲۵ سی سی است.

ضیاء مقدم تاکید کرد: این مساله با توجه به اینکه عمده مصرف موتورسیکلت‌ها در کشور به قصد کسب درآمد است و راکبان باید سریع به مقصد برسند، یک محدودیت جدی محسوب می‌شود.

وی، محدودیت دیگر در این زمینه را ناشی از شارژ باتری این موتورها عنوان کرد و ادامه‌داد: بهترین باتری‌هایی که در این دسته از موتورسیکلت‌ها به کار می‌رود پیمایشی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر دارد و پس از آن باید مجدد شارژ شوند، این در حالی است که موتورهای بنزینی روزانه بالای ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران یادآور شد:‌ شارژ این موتورسیکلت‌ها در حیاط و پارکینگ منازل، در حالی که باید از برق مشاع آپارتمان‌ها استفاده کنند، خود مشکل دیگری است.

وی اضافه‌کرد: صاحبان این موتورسیکلت‌ها، با گذشت چند سال و خراب شدن باتری، به‌ناچار باید به خرید باتری با قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت موتور اقدام کنند که فشار سنگینی مالی به آنان وارد می‌کند.

ضیاء مقدم خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت پیشنهاد کرد که دولت موضوع تامین باتری را بر عهده گرفته و پیمانکار تعریف کند تا شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز از تولید یا تامین باتری معاف شوند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید