قیمت گذاری مواد اولیه بر اساس نرخ ارز

0
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت مواد اولیه برای صنایع پایین دستی را به نرخ ارز گره زده ایم و هر نوسانی در نرخ ارز بر قیمت تمام شده محصولات اثر می‌گذارد.

به گزارش نبض صنعت، تعیین قیمت محصولات صنایع بالادستی نظیر پتروشیمی و فولاد، به گونه ایست که نرخ ارز در آن دخیل است و قیمت‌ها بر اساس نرخ ارز نیمایی و فوب خلیج فارس مشخص می‌شود.

وقتی ماده اولیه تولید داخل در صنایع پتروشیمی و فولاد مدام افزایش قیمت دارد، قیمت محصولات نهایی در صنایع پایین دست نیز بالا می‌رود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: قیمت مواد اولیه برای صنایع پایین دستی را به نرخ ارز گره زده ایم و هر نوسانی در نرخ ارز بر قیمت تمام شده محصولات اثر می‌گذارد.

احمد کرمی راد عضو هیئت مدیره انجمن سازه‌های فولادی ایران با اشاره به رشد صد درصدی قیمت فولاد در ماه‌های اخیر گفت: اگر کارخانه‌های فولاد می‌خواهند محصولات خود را با قیمت جهانی در داخل کشور عرضه کنند باید دستمزد کارگر و هزینه‌های انرژی را هم با قیمت جهانی بپردازند، معادن و سنگ آهن با کمترین قیمت در اختیار صنعت فولاد قرار می‌گیرد و دستمزد نیروی انسانی هم با ریال محاسبه می‌شود که از ابتدای سال هیچ تغییری نداشته است، هزینه حامل‌های انرژی هم بر اساس ریال محاسبه می‌شود و در طول سال قیمت تقریبا ثابت است، اما این صنعت با هر تغییری در نرخ ارز، قیمت مواد اولیه را برای صنایع پایین دست افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : روی خوش صنعت فولاد به دلار

فرمول قیمت گذاری مواد اولیه باعث شده تا هر تغییر در نرخ دلار، تورم به محصولات تولید داخل تحمیل شود.

علی رضازاده تولید کننده محصولات پلاستیکی در اینباره می‌گوید: یکی از مزیت‌های رقابتی ما در جهان این است که با توجه به ذخایر غنی نفت می‌توانیم آن را به مواد پتروشیمی تبدیل کنیم و واحد‌های صنایع پایین دست ما از این مواد می‌توانند محصولات مختلفی را تولید کنند، اما با روش قیمت گذاری فعلی این مزیت رقابتی ازبین رفته است و مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد.

وزیر صمت وعده داده است که فرمول قیمت گذاری تغییر خواهد کرد تا قیمت مواد اولیه ارتباطی به نوسانات نرخ ارز نداشته باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید