کاهش ۵ تا ۱۸ درصدی مصرف ظاهری فولاد در کشور

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد

طبق برآوردهای صورت گرفته از میزان تولید، مصرف، واردات و صادرات انواع اشکال فولاد طی هشت ماه امسال، مصرف ظاهری انواع فولادها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۰ تا ۱۸ درصدی داشته است.

به گزارش نبض صنعت، طی 8 ماهه امسال با وجود افت مصرف فولاد در کشور، صادرات فولادی‌ها ۲۷ تا ۱۰۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

طی هشت ماهه سال جاری ۱۸ میلیون و ۵۲۹ هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید گشته که ۱۳ میلیون و ۷۳۳ هزار تن آن با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به مصرف ظاهری آن در هشت ماهه ابتدایی سال۱۳۹۹، صرف داخل شده است. در نیمه نخست سال گذشته میزان مصرف شمش فولاد معادل ۱۶ میلیون و ۸۱۴ هزار تن ثبت شده است.

همچنین از مجموع هفت میلیون و ۳۸۶ هزار تن مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی وسایر مقاطع) تولید شده در هشت ماهه سال جاری، پنج میلیون و ۶۶۵ هزار تن آن در داخل مصرف شده است. مصرف ظاهری فولاد در نیمه نخست امسال ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که شش میلیون و ۴۵۰ هزار تن بوده، کمتر شده است.

مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به هشت ماهه ابتدایی سال گذشته، ۱۰ درصد کمتر شده و از شش میلیون و ۱۲۸ هزار تن به پنج میلیون و ۵۰۵ هزار تن رسیده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، تولید محصولات فولادی نیز معادل ۱۲ میلیون و ۹۱۳ هزار تن ثبت شده که ۱۱ میلیون و ۲۵۹ هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته که ۱۲ میلیون و ۸۱۵ هزار تن بوده، ۱۲ درصد کاهش مصرف را تجربه کرده است.

بر اساس آمار کمترین میزان افت مصرف ظاهری فولادی‌ها در این مقایسه آماری متعلق به تولید آهن اسفنجی است که با کاهش پنج درصدی، در مجموع هشت ماهه سال جاری به ۱۹ میلیون و ۲۴۱ هزار تن رسیده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته معادل ۲۰ میلیون و ۳۰۱ هزار تن بوده است.

این در حالی است که آمار تولید فولادی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، تمامی فرآورده‌های فولادی اعم از شمش، مقاطع تخت و طویل، محصولات و آهن اسفنجی با افت میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده‌اند. از سوی دیگر در عین کاهش تولید و کاهش مصرف ظاهری زنجیره فولاد، صادرات فولادی‌ها در این مدت با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است و از میزان تولید فولادی‌ها در مدت مذکور سال جاری، به ترتیب شمش فولاد ۲۷ درصد، مقاطع طویل فولادی ۴۵ درصد، محصولات فولادی ۳۰ درصد و آهن  اسفنجی ۱۰۵ درصد افزایش صادرات داشته‌اند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید