سوژه شما|مصوبه واردات خودرو به کجا رسید؟

0
واردات خودرو

با گذشت یک ماه و نیم از مصوبه مجلس در مورد اصلاحیه طرح ساماندهی صنعت خودرو و صدور مجوز واردات خودرو به کشور هنوز خبر خاصی از اجرایی شدن این مصوبه نیست.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، برخی مخاطبان «نبض صنعت» با ارسال سوژه ای خواستار پیگیری موضوع واردات خودرو به کشور در جهت افزایش کیفیت خودروهای داخلی و همچنین کاهش قیمت ها در بازار شدند.

تشدید نابسامانی بازار خودرو طی دو سال اخیر باعث شد تا دولت و مجلس در این مدت طرح های مختلفی را برای اصلاح این وضعیت ارائه کنند. از قرعه کشی خودرو گرفته تا مصوبه واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات.

هرچند طرح قرعه کشی فروش محصولات ایران خودرو و سایپا نتوانست باعث مهار تقاضای خرید خودرو شود و گلایه مردم را در پی داشته اما مصوبه واردات خودرو توانست در مدت بسیار کوتاهی امید مردم به اصلاح وضعیت بازار خودرو و کاهش حباب قیمت ها را به همراه داشته باشد. گرچه این موضوع نیز خیلی سریع رنگ باخت و طبق مصوبه مجلس، واردات خودرو را بیشتر معطوف به خودروسازان و قطعه سازان است که در نهایت این امر با توجه به منافع خودروسازان رقم خواهد خورد.

بر اساس ماده 4 طرح ساماندهی خودور که توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

این مصوبه هرچند جنبه عمومی دارد اما واضح است که فعالان صنعت خودرو و قطعات از شانس بیشتری برای واردات خودرو برخوردار هستند.

احضار مدیران خودروساز برای توضیح در مورد گرانی خودرو

در حالی که قرار بود قیمت خودرو در بازار با واردات خودرو کنترل شود اما باز هم خودروسازان بیکار ننشستند و قیمت تولیداتشان را ۱۰ تا ۱۸ درصد افزایش دادند.

این اتفاق واکنش مسئولان سازمان بازرسی کل کشور را به همراه داشت به طوری که این سازمان بازرسی، هیات مدیره ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی درباره علت بی توجهی به کاهش خودروهای موجود در کف کارخانه فراخواند.

در نامه غلام عباس ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور به اعضای هیات مدیره شرکت‌های ایران خودرو و سایپا آمده است:

احتراما، نظر به تشکیل پرونده کلاسه 1.100.511.0026 و پیرو جلسات متشکله، بازدیدهای میدانی انجام شده و مکاتبات صورت پذیرفته طی نامه‌های شماره 186381 و 186379 – 1400.7.4 و هشدار اعلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور ارائه برنامه زمان‌بندی و ضرورت کاهش خودروهای ناقص مستقر در کف پارکینگ خودروسازان طی نامه شماره 500.248934 مورخ 1400.9.3 و با عنایت به تصویب افزایش قیمت کارخانه ای خودروها در ستاد تنظیم بازار و اجرای آن توسط خودروسازان و اقدامات انجام شده در راستای تزریق نقدینگی جدید به خودروسازان از قبیل، مصوبات کمیته خودرو مبنی بر موافقت با اجرای انواع طرح های فروش ملی یک ماه اخیر که قسمتی از آن اجرایی شده و همچنین فراهم شدن زمینه استفاده از اعتبار مطرح از ناحیه شورای پول و اعتبار به منظور جبران بخشی از مطالبات قطعه سازان، ملاحظه می‌شود تغییر قابل توجهی در کاهش خودروهای موجود در کف کارخانه آن شرکتها ایجاد نشده که مراتب گویای عدم اقدام و اهتمام جدی خودروسازان در کاهش تعداد خودروهای موجود در کف و کاهش التهاب قیمت خودرو در بازار بوده که با امعان نظر به آن و مستند به بند (3) قسمت (الف) ماده 45 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، موضوع از مصادیق اخلال در رقابت تلقی می شود.

به نظر می رسد مسئولان فعلا برای کنترل بازار خودرو به دنبال توضیح گرفتن از خودروسازان و تلاش برای قیمت گذاری دستوری خودرو هستند و مصوبه واردات خودرو همچنان در صندوقچه نمایندگان باقی خواهد ماند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان و فعالان بازار خودرو، واردات خودروهای خارجی هرچند هم محدود باشد باز هم می تواند باعث ایجاد تعادل نسبی در بازار و ترکیدن بخش بزرگی از حباب قیمت ها شود.

باید دید سرانجام مصوبه مجلس به کجا می رسد و بازار خودرو چه زمانی سامان خواهد گرفت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید